Železničiari PROTESTUJÚ proti zavedeniu kamier na kontrolovanie práce. Hlavným problémom je ZASTARANÁ infraštruktúra

vlaky, kamery, nehody
Železničiari odmietajú kamery na kontrolu výkonu ich práce. Podľa nich je dôvodom nehôd zlá infraštruktúra. Zdroj: TASR/Roman Hanc, Michal Svítok; Facebook/Obmedzenia prevádzky na tratiach ŽSR/M. K./Marek Korduliak
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Rušňovodiči na Slovensku majú obavy z plánovaného zavedenia kamerového systému na kontrolu ich práce. Toto opatrenie podľa nich neodstráni systémové problémy na železnici, no môže sa stať, že časť rušňovodičov nebude ochotná nastupovať do služby. V pondelok (8. 12.) preto Federácia strojvodcov SR zaslala ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi (nominant Smeru-SD) otvorený list.

„Zásadne odmietame výkon našej profesie pod dohľadom kamerového systému. Máme za to, že zavedenie tohto opatrenia, schváleného vládou SR dňa 3. decembra 2025, je neprimerané, finančne nákladné, a nebude plniť preventívnu funkciu,“ uviedli rušňovodiči v liste. Kamerový dohľad podľa nich neodstráni systémové problémy železničnej infraštruktúry, no prehĺbi nedôveru a psychickú záťaž rušňovodičov.

Zavedenie kamier ako riešenie by podľa Federácie strojvodcov SR ešte viac oslabilo dôstojnosť profesie rušňovodiča a prehĺbilo by existujúci problém s nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov. Kamery by taktiež narušili pracovné prostredie, čoho následkom by bol ďalší odlev skúsených rušňovodičov a zníženie atraktívnosti tohto povolania pre nových uchádzačov. Ako diskriminačné vníma federácia zavedenie kamier iba pre časť dopravcov, čím sa podľa nej vytvára kategória druhotriednych rušňovodičov.

Problémom je zlá infraštruktúra

Železničiari zároveň proti zavedeniu kamerového systému sledujúceho prácu rušňovodiča spustili petíciu. S jej pomocou chcú vyjadriť odmietavé stanovisko rušňovodičov naprieč celým Slovenskom, iniciovať apolitický odborný dialóg a nasmerovať investície do opatrení, ktoré posilnia reálnu bezpečnosť železníc.

Ilustračné foto. Zdroj: TASR/František Iván, Henrich Mišovič, Ondrej Hercegh

Rušňovodiči upozornili, že samotné kamery nezvýšia bezpečnosť. Kľúčovými problémami sú podľa nich zastaraná infraštruktúra, absencia zabezpečovacieho zariadenia, nedostatočná kvalita rádiovej komunikácie a technický stav vozidiel. Ako alternatívy s reálnym bezpečnostným prínosom navrhujú najmä dôsledné nasadenie ETCS, doplnenie návestidiel v rizikových úsekoch, zlepšenie technického stavu vozidiel a posilnenie odborného výcviku.

„Sme presvedčení, že existujú účinnejšie a dôveryhodnejšie spôsoby, ako zvýšiť bezpečnosť železničnej dopravy. Kontrola prostredníctvom kamier je neprimeraným zásahom, ktorý nerieši systémové príčiny problémov – podfinancovanie infraštruktúry, zastarané technológie a nevyhovujúce pracovné podmienky,“ uviedol v otvorenom liste prezident Federácie strojvodcov SR Ľubomír Kontúr.

Incidenty sa množia

Incidenty a nehody na železnici sa pritom v poslednom období stupňujú. K zrážke rýchlikov R 913 a R 914 GEMERAN došlo 13. októbra na úseku Lipovník – Výhybňa Tunel. Nehoda sa stala na mieste, kde sa trate križujú a prechádzajú do jednokoľajovej trate. Vo vlakoch sa nachádzalo približne 100 ľudí. Väčšina z nich sa zranila. Po nehode evidovali sedem ľudí v kritickom stave, 14 stredne ťažko zranených a 48 ľahko poranených.

nehoda pri Rožňave vlaky
Na snímke príslušníci záchranných zložiek zasahujú po zrážke dvoch rýchlikov, ku ktorej došlo v katastri obce Jablonov nad Turňou v okrese Rožňava v pondelok 13. októbra 2025. Zdroj: FOTO TASR/Veronika Mihaliková

„Po dôkladnom vyšetrení celej udalosti a po dokázaní zodpovednosti zo strany dopravcu dôjde k odškodneniu dotknutých osôb,“ doplnil Baček. Polícia pre nehodu začala trestné stíhanie pre zločin všeobecného ohrozenia. Vyšetrovanie nehody vedie aj ZSSK v spolupráci so ŽSR. Paralelne prebieha aj vyšetrovanie Ministerstva dopravy SR, ktoré analyzuje okolnosti a navrhuje opatrenia na zvýšenie bezpečnosti.

K ďalšej zrážke došlo 9. novembra na trati pri Pezinku. Regionálny vlak REX 1814, ktorý smeroval z Nitry do Bratislavy, sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Prvotné informácie hovorili o čelnej zrážke vlakov, čo sa však nepotvrdilo, ani to, že by sa vlaky po nehode vykoľajili. Z dostupných informácií vyplýva, že REX 1814 po odchode zo stanice Pezinok narazil do zadnej časti rýchlika Ex 620.

Zranení cestujúci utrpeli najmä zlomeniny a pomliaždeniny. Podľa prezidenta Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) Adriána Mifkoviča môžu pribudnúť ešte ďalšie zranenia, napríklad v oblasti krčnej chrbtice.

Dva vlaky nasledujúci deň po zrážke pri Pezinku v pondelok 10. novembra 2025. Vlak REX 1814 (z Nitry do Bratislavy) sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620 v nedeľu 9. novembra. Foto: TASR/Michal Svítok

Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik na mieste uviedol, že príčina nehody bola pravdepodobne prechod jedného vlaku na červenú. Druhý rýchlik mal do neho zozadu naraziť. „Jeden vlak bol na mieste, kde nemal byť. Nebudem predbiehať závery vyšetrovania, ale evidentne prešiel ten vlak na červenú a odišiel zo zastávky tam, kde nemal byť. Druhý rýchlik doňho zozadu rýchlosťou odhadom cez 100 kilometrov narazil,“ opísal Bednárik.

K doposiaľ poslednému incidentu došlo včera (9.12.) na trati na Liptove. Doslova na pár metrov zastavili od seba dva vlaky na Liptove. Ako upozornila Televízia Markíza, k dramatickej udalosti došlo v utorok (9. 12.) na trati medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom. Rýchlik a nákladný vlak sa ocitli na jednej koľaji oproti sebe a súpravy zastavili zhruba 20 až 30 metrov od seba. K zrážke Expresu 609 a nákladného vlaku Nex 49730, našťastie, nedošlo, čo potvrdila aj hovorkyňa Železníc SR Petra Lániková. „Okamžite po vzniku tejto situácie sa vykonali opatrenia na zamedzenie potenciálnych následkov tejto mimoriadnej udalosti. Obidva vlaky boli zastavené približne 20 metrov od seba,“ skonštatovali zo ŽSR s tým, že od 12.45 h bola včera prevádzka opäť spustená po 2. traťovej koľaji a príčina udalosti je v procese vyšetrovania.

Doslova na pár metrov zastavili od seba dva vlaky na Liptove. K dramatickej udalosti došlo v utorok (9. 12.) na trati medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom. Foto: Facebook/Obmedzenia prevádzky na tratiach ŽSR/M. K./Marek Korduliak

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova