Incidentov na našich železniciach v posledných týždňoch pribúda. Po takmer ďalšej čelnej zrážke osobného a nákladného vlaku sa v stredu odohrali ďalšie dve mimoriadnosti.
- AKTUALIZOVANÉ: 10.12.2025, 13:19
V stredu (10. 12.) došlo na našich železniciach opäť k mimoriadnostiam. Obe udalosti sa odohrali v blízkosti Hlavnej železničnej stanice v Bratislave, upozornila stránka, ktorá monitoruje obmedzenia na železničných tratiach ŽSR, pričom uvádza, že ide o mimoriadny prípad.

Predčasné prestavenie výhybky
Ako informuje bratislavská krajská polícia na sociálnej sieti, k prvému prípadu došlo krátko pred 08.30 h v blízkosti Hlavnej železničnej stanice – časť Odstavné.
Podľa doterajších informácií sa pravdepodobne z dôvodu nesprávne postavenej výhybky vykoľajila motorová jednotka súkromného dopravcu Leo Express.
K vykoľajeniu došlo pri posune jednotky, a to posledným podvozkom. Podľa hovorcu došlo k vykoľajeniu vlaku v dôsledku chyby zamestnanca správcu infraštruktúry, a to z dôvodu predčasného prestavenia výhybky výpravcom.
„V koľajisku bola výpravcom prehodená výhybka, čo spôsobilo vykoľajenie. Na palube v tej chvíli neboli žiadni cestujúci a nedošlo k zraneniu,“ uviedol pre TASR hovorca spoločnosti Emil Sedlařík. Dychová skúška u rušňovodiča skončila s negatívnym výsledkom.

Stalo sa tak počas posunovacích prác pri výhybke č. 234. Tá bola o 10.00 h, po udelení súhlasu od polície, zamknutá a doprava na odstavné koľajisko je vedená po novej spojke cez koľaj č. 91. „Nakoľajenie súpravy bude vykonané pomocou lyžín,“ priblížil odbor komunikácie ŽSR.
„Prevádzka našich spojov nie je touto situáciou nijako ovplyvnená a všetky spoje premávajú podľa cestovného poriadku,“ doplnil Sedlařík.
Neznáma porucha
K druhej udalosti boli hliadky železničnej polície vyslané krátko pred poludním, pričom sa odohrala v areáli železničného depa.

Podľa doposiaľ zistených informácii sa vykoľajil rušeň, nateraz zrejme pre neznámu technickú príčinu. Objasňovaním okolností a príčin obidvoch prípadov sa zaoberajú policajti odboru železničnej polície v Bratislave.
Čakajú na vyčíslenie škody
Odstavné koľajisko slúži podľa ŽSR na technické úkony, odstavenie a posun prázdnych vlakových súprav. Podotýkajú, že osobné vlaky s cestujúcimi tadiaľ nejazdia, a preto v tomto prípade nedošlo k udalosti počas prepravy cestujúcich.
V štatistike mimoriadnych udalostí v železničnej doprave sú medzi „iné nehody“ zahŕňané najmä prípady zrážok alebo vykoľajenia koľajových vozidiel pri posune, počas výkonu prác na zariadení železničnej infraštruktúry, pri jazde pracovných mechanizmov, po samovoľnom pohybe vozidiel alebo úmyselnom poškodení.
Kategória B6 predstavuje menšiu nehodu iného typu, ak pri nej došlo k ťažkému zraneniu najviac štyroch osôb alebo k spôsobeniu väčšej škody nad 20.000 eur na železničných vozidlách, infraštruktúre, majetku tretích osôb alebo životnom prostredí. Kategória OU6 znamená ostatnú udalosť zrážky alebo vykoľajenia pri posune, ak škoda nepresiahne zákonom stanovenú hodnotu a nedošlo k vážnym zraneniam.
„Pri dnešnej udalosti zatiaľ nie je stanovená konečná kategorizácia. S istotou môžeme potvrdiť, že došlo k vykoľajeniu jedného podvozku motorovej jednotky,“ konštatujú ŽSR s tým, že o zaradení udalosti rozhodne vyšetrovateľ po vyčíslení škody na základe komisionálnej prehliadky súpravy, prípadných nákladov na opravu infraštruktúry, nakoľajenie a ďalších súvisiacich nákladov.
Za rok 2025 evidujú pri posunovacích činnostiach na odstavných koľajiskách tri menšie nehody kategórie B6, 21 udalostí kategórie OU6 a stredajšiu udalosť, ktorá je zatiaľ bez kategorizácie.


