Zatiaľ čo domáca politická scéna žije mocenskými ťahmi, z východu prichádza mrazivá správa. Čínsky trh, dlhoročná istota automobilového priemyslu, nečakane zabrzdil a stiahol so sebou aj čísla v USA.
Pre ekonomiku, ktorá stojí a padá na výrobe áut, to znamená jediné – prichádzajú ťažké časy a vláda nemá pre občanov pripravený žiadny plán B. Píšu o tom aj aktuality.sk.
Najväčší automobilový trh planéty dostal v novembri tvrdú ranu. Štatistiky z Číny ukázali medziročný prepad predaja o 8,5 percenta, čo je výsledok, aký tamojší analytici nevideli už poriadne dlho. Hoci sa stále bavíme o obrovských objemoch a 2,24 milióne predaných vozidiel za jediný mesiac, trend je neúprosný. Časy, keď čínsky dopyt ťahal globálnu výrobu do nekonečných výšin, sa zrejme končia.
Problém sa však nekončí pri Veľkom čínskom múre. Podobný scenár píšu aj Spojené štáty, kde záujem o nové vozidlá klesol o približne osem percent na 1,27 milióna kusov. Spotrebitelia naprieč kontinentmi jednoducho zatvárajú peňaženky a míňajú rezervy.
Americký rekord z roku 2017, keď sa predalo 17,5 milióna áut, dnes pôsobí ako spomienka na inú éru. Aj vlaňajší čínsky vrchol s takmer 28 miliónmi predaných áut sa vo svetle aktuálnych čísiel javí skôr ako strop než ako odrazový mostík k ďalšiemu rastu.
Keď motor ekonomiky zhasne, Slovensko to pocíti prvé
Ak sa novembrový výpadok preleje aj do decembra, svet dostane jasný signál: výroba áut prestáva byť garanciou ekonomického rastu. Pre Slovensko je táto predpoveď obzvlášť nebezpečná. Sme krajinou, ktorá vsadila všetko na jednu kartu, a akýkoľvek globálny výkyv v tomto sektore okamžite zasiahne naše peňaženky.
Kým sa nad priemyslom sťahujú mračná, kabinet Roberta Fica neponúka žiadnu víziu, ako tento náraz stlmiť. Chýba plán A, o pláne B ani nehovoriac.


