Vo vysokej výške v oblakoch zažil parašutista kaskadérsky zoskok, na ktorý tak skoro nezabudne.
Nezvyčajný a nebezpečný incident zažil parašutista v Austrálii, keď mu počas výskoku neúmyselne vyletel záložný padák a zachytil sa o chvost lietadla. Muž tak zostal visieť za lietadlom, čo zároveň výrazne sťažilo pilotovi ovládanie stroja, informuje austrálsky Úrad pre bezpečnosť dopravy (ATSB).
Zachytil sa o rukoväť
K udalosti došlo 20. septembra po štarte lietadla z letiska v meste Tully v štáte Queensland. Na palube bolo spolu sedemnásť parašutistov. Šestnásti z nich mali vytvoriť spoločnú formáciu vo vzduchu, zatiaľ čo ďalší člen mal celý zoskok natáčať.
Keď lietadlo dosiahlo výšku približne 15-tisíc stôp, teda okolo 4 500 metrov, prvý skokan sa presunul k otvoreným dverám. Podľa vyšetrovania ATSB sa mu pri vyklonení zachytila rukoväť záložného padáku o klapku na krídle lietadla, čo spôsobilo jeho okamžitú aktiváciu.
Rozvinutý padák sa následne obmotal okolo zadnej časti lietadla a poškodil chvost. V dôsledku toho mal pilot vážne problémy s riadením stroja.
„Pilot zaregistroval, ako sa lietadlo náhle naklonilo hore a ako rýchlo klesla rýchlosť letu,“ vysvetlil hlavný komisár ATSB Angus Mitchell, ktorý priniesol výsledky vyšetrovania prípadu vo štvrtok 11. decembra.
Zdroj: X/@CollinRugg
Zachytený parašutista vytiahol nožík
Komisár ďalej dodáva, že si pilot po tejto udalosti myslel, že sa motory lietadla vypli. „Zatlačil riadiaci stĺpik dopredu a v reakcii na to použil určitý výkon. Keď mu však oznámili, že na chvostovej ploche visí parašutista, opäť znížili výkon.“
Zvyšní parašutisti postupne opustili lietadlo, trinásti vyskočili a dvaja zostali pri dverách, aby sledovali situáciu kolegu, ktorý visel za lietadlom. Zachytený parašutista si vytiahol nožík a postupne prerezal jedenásť šnúr záložného padáku, čím sa mu podarilo uvoľniť.
Napokon sa parašutistovi podarilo vyslobodiť a následne bezpečne pristál s hlavným padákom. Utrpel len ľahké zranenia, keď si podľa ATSB poranil nohy už v momente, keď bol záložný padák zachytený o lietadlo.
Pilot lietadla bol pripravený v krajnom prípade stroj opustiť, ak by stratil kontrolu. Napokon sa mu však podarilo lietadlo stabilizovať a bezpečne pristáť.
Nedodržanie hmotnosti lietadla
ATSB v súvislosti s incidentom upozornil na nutnosť zvýšenej opatrnosti pri manipulácii s rukoväťami padákov, najmä pri opúšťaní lietadla. Zároveň zdôraznil, že nožík, hoci nie je povinnou súčasťou výstroja, môže v kritickej situácii rozhodnúť o prežití.
Skydivingový klub v Tully po udalosti prijal nové bezpečnostné opatrenia a nariadil, aby mali parašutisti pri každom zoskokom nožík povinne pri sebe.
Okrem toho vyšetrovanie ATSB tiež zistilo, že pilot a prevádzkovateľ lietadla nezabezpečili, aby bola hmotnosť nákladu lietadla v rámci hmotnostného limitu.
„V minulosti došlo k smrteľným nehodám pri zoskokoch s padákom v dôsledku nakladania lietadiel nad limity ťažiska, čo zdôrazňuje dôležitosť vykonania výpočtov hmotnosti a vyváženia lietadla pred každým naložením,“ uzavrel Angus Mitchell.


