Po rokoch čakania sa diaľničný úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou dostáva do finále. Motoristi ním majú prejsť už 22. decembra, no hneď pri štarte prevádzky ich čaká dôležité obmedzenie.
Pri prejazde tunelom Višňové zatiaľ nebude možné zísť z diaľnice priamo smerom na Vrútky. Informuje TASR.
Starý výjazd naráža na nové bezpečnostné pravidlá
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) vysvetlil, že problémom je napojenie, ktoré vzniklo ešte pred desiatimi rokmi a nebolo súčasťou aktuálne budovaného úseku ani samotného tunela. Podľa jeho slov dnes platia prísnejšie technické požiadavky na umiestnenie diaľničných zjazdov, najmä v blízkosti tunelov.
„Je to stavba, ktorá bola odovzdaná desať rokov dozadu a nie je súčasťou stavby tunela Višňové. Bezpečnostné normy sa vyvíjajú a dnes je norma, že zjazd môže byť až 500 metrov za tunelom. Samozrejme, že existujú výnimky z noriem, ale ide o bezpečnosť. Sme v zimnom období, to znamená, že stopercentne teraz tento zjazd otvorený nebude,“ uviedol Ráž.
Obchádzka cez Martin a dočasné riešenie
Vodiči smerujúci do Vrútok tak budú musieť po prejazde tunela pokračovať až na križovatku D1 s rýchlostnou cestou R3 pri Martine. Tento výjazd sa nachádza približne päť kilometrov od východného portálu tunela. Odtiaľ sa bude možné vrátiť späť požadovaným smerom. Minister pripustil, že po skončení zimy sa kompetentné orgány budú situáciou opätovne zaoberať a hľadať riešenie.
Bezpečnosť nad úsporou času
Ráž zdôraznil, že rozhodnutie neotvoriť sporný zjazd hneď po spustení úseku má jednoznačný dôvod. „Bezpečnosť je v tomto prípade prvoradá. Pre tých ľudí, ktorí by potrebovali odbočiť do Vrútok, to bude naozaj niekoľko minút navyše, keď odbočia v Martine a vrátia sa tam, kam potrebujú. Nebudeme riskovať nejaké nebodaj hromadné nehody v tuneli, aby sme ušetrili pár minút času,“ povedal minister.
Nový úsek D1 má celkovú dĺžku 13,5 kilometra, pričom viac než polovicu z neho tvorí samotný tunel Višňové dlhý 7,5 kilometra. Po otvorení sa stane najdlhším cestným tunelom na Slovensku a kľúčovou súčasťou budúceho diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami. Významným prínosom má byť aj odľahčenie frekventovanej cesty I/18 v okolí Strečna.

Testy, cvičenia a posledné kontroly
Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že plánovaný termín 22. decembra zostáva v platnosti. Ako sme informovali v ten istý deň sa má uskutočniť aj symbolické prestrihnutie pásky, na ktorom sa môže zúčastniť verejnosť. Záujemcovia sa musia prihlásiť najneskôr do 15. decembra.
Pred samotným otvorením prešli tunelom rozsiahle bezpečnostné testy. Záchranné zložky v ňom absolvovali cvičenie simulujúce dopravnú nehodu, počas ktorého sa overovalo fungovanie technológií, únikových ciest aj koordinácia zásahu. Podľa NDS ide o nevyhnutnú podmienku, aby mohol byť tunel uvedený do bežnej prevádzky.
„Každý deň usilovne pracujeme na tom, aby bol tunel Višňové pripravený na otvorenie. Počítame dni,“ uviedla spoločnosť na sociálnej sieti.
Technicky náročná stavba v zložitom teréne
Tunel Višňové patrí medzi najkomplexnejšie dopravné projekty realizované na Slovensku. Vedie cez geologicky náročné prostredie Lučanskej Malej Fatry, pričom v niektorých úsekoch sa nad ním nachádza až 280 metrov horninového masívu. Súčasťou stavby je aj približne 100-metrový vertikálny komín, navrhnutý v rámci pôvodného systému vetrania.
Zaujímavosťou je aj výškové usporiadanie tunela. Západný portál pri Lietavskej Lúčke leží o viac než 100 metrov vyššie než východný pri Dubnej Skale. Po vjazde do tunela vodiči najskôr približne 700 metrov stúpajú so sklonom tri percentá, následne ich čaká takmer sedemkilometrové klesanie so sklonom 2,5 percenta.
Minister dopravy sa k dátumu otvorenia vyjadril s opatrným optimizmom. Upozornil, že pred sprevádzkovaním treba zvládnuť ešte viacero technických a administratívnych krokov a pri takomto rozsahu stavby nemožno úplne vylúčiť nečakané komplikácie. Ak však všetko prebehne podľa plánu, motoristi sa novým úsekom D1 prevezú ešte pred Vianocami.


