Už žiadny IBAN. Tieto dávky sa začnú VYPLÁCAŤ inak

platby, IBAN
Zdroj: Canva
Reklama

Od 1. apríla 2026 čaká zamestnancov aj zamestnávateľov významná zmena v tom, ako budú vyplácané nemocenské dávky. Sociálna poisťovňa mení systém tak, aby bol jednoduchší a menej administratívne náročný. Po novom už nebude potrebné pri každej situácii opakovane oznamovať IBAN, pretože výplata dávok sa bude riadiť rovnakým princípom ako výplata mzdy.

Zmena sa týka viacerých dávok, ktoré ľudia najčastejšie riešia počas choroby alebo starostlivosti o rodinu. Ide o nemocenské, materské, tehotenské, ošetrovné a vyrovnávaciu dávku.

Cieľom úprav je zjednodušiť komunikáciu medzi zamestnávateľmi a Sociálnou poisťovňou a zároveň zrýchliť samotné vyplácanie peňazí. Celý projekt je súčasťou modernizácie prioritných životných situácií a je podporený z európskych zdrojov. V praxi to znamená menej papierovania a menej opakujúcich sa údajov, ktoré bolo doteraz potrebné neustále potvrdzovať.

Spôsoby vyplácania bez zbytočných komplikácií

Sociálna poisťovňa po novom ponúkne viacero možností, ako sa dávky dostanú k príjemcom. Zásadnou novinkou je, že ak ide o zamestnanca a ten osobitne nenahlási účet, dávka sa automaticky vyplatí rovnakým spôsobom, akým dostáva mzdu. To môže byť účet alebo hotovosť. Tento princíp odstráni potrebu samostatného oznamovania bankových údajov pri každej dočasnej pracovnej neschopnosti.

Na výber budú viaceré možnosti:

  • výplata na bankový účet, ktorý poistenec oznámi Sociálnej poisťovni,
  • vyplatenie v hotovosti na nahlásenú adresu, čo je riešenie využiteľné najmä pre SZČO alebo dobrovoľne poistené osoby,
  • automatická výplata rovnakým spôsobom ako mzda, ak ide o zamestnanca,
  • zaslanie dávky na adresu trvalého pobytu, ak nikto spôsob výplaty neoznámi.

Vďaka tomuto nastaveniu bude systém fungovať flexibilnejšie a zároveň predvídateľnejšie pre všetky strany.

Nové povinnosti a prechodné obdobie pre firmy

Ako uviedla pravda.sk, zmeny sa však nezaobídu bez nových povinností pre zamestnávateľov. Pri prihlasovaní nového zamestnanca, ktorému vznikne poistenie po 31. marci 2026, bude potrebné nahlásiť Sociálnej poisťovni spôsob výplaty mzdy. Buď pôjde o číslo účtu vo formáte IBAN, alebo o informáciu, že mzda sa vypláca v hotovosti. Tieto údaje sa budú uvádzať v Registračnom liste fyzickej osoby. Ak sa spôsob výplaty v budúcnosti zmení, zamestnávateľ má povinnosť túto zmenu nahlásiť do desiatich dní.

Dôležitú úlohu zohráva aj prechodné obdobie od 1. novembra 2025 do 31. marca 2026. Počas neho musia zamestnávatelia doplniť chýbajúce údaje o spôsobe výplaty mzdy aj pri už existujúcich zamestnancoch. Výhodou včasného nahlásenia je, že od tohto momentu už nebude potrebné pri každej elektronickej PN opakovane posielať informácie o poslednom dni práce a forme výplaty mzdy.

Celý systém je nastavený tak, aby sa IBAN zadával len raz a následne sa používal automaticky. To znamená menej administratívy, menej chýb a plynulejší priebeh výplaty dávok v situáciách, keď ľudia peniaze potrebujú čo najskôr.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis