Občania, ktorí nedostali štátnu energopomoc a domnievajú sa, že na ňu mali nárok, sa aj naďalej ocitajú v patovej situácii. Hoci ich štát nasmeroval na klientske centrá a okresné úrady, reálne odpovede na svoje otázky tam zatiaľ nezískajú. Úradníci totiž nemajú k dispozícii funkčný systém, ktorý by im umožnil preveriť konkrétne prípady.
Viacerí ľudia tak opakovane navštevujú úrady bez výsledku. Systém, ktorý mal vysvetliť dôvody nepriznania energopomoci a poskytnúť občanom konkrétne informácie, sa nepodarilo spustiť ani v priebehu tohto týždňa. Zamestnanci klientskych centier sú zatiaľ schopní poskytnúť len všeobecné údaje alebo pomôcť s vyplnením formulára, ktorý následne odosielajú na ministerstvo hospodárstva, informujú tvnoviny.sk.
Rezort pôvodne avizoval, že mechanizmus na preverovanie nároku na energopomoc začne fungovať už v najbližších dňoch. Ministerka hospodárstva ešte v nedeľu naznačovala, že verejnosť bude v krátkom čase informovaná o presnom termíne spustenia, pričom pripúšťala, že by sa tak mohlo stať buď hneď, alebo v priebehu týždňa. Neskôr však ministerstvo komunikovalo, že oneskorenie súvisí s nedávnym kybernetickým útokom a systém by mal byť dostupný až do konca týždňa.
Klientske centrá bez odpovedí
Napriek prísľubom ministerstva, že koncom týždňa budú úrady schopné poskytovať kvalifikované informácie k energopomoci, realita bola odlišná. Zamestnanci klientského centra v Bratilsave vedeli záujemcom ponúknuť len možnosť vyplniť papierové tlačivo, ktoré následne putuje na rezort hospodárstva.

Na otázku, či nemá byť formulár podávaný elektronickou cestou, úradníčka vysvetlila, že tento spôsob je síce plánovaný, no technicky zatiaľ nefunguje. Jedna z občianok, ktorá prišla zisťovať stav svojej žiadosti, uviedla, že jej bolo odporučené obrátiť sa na úrad až po Novom roku, keďže systém na preverovanie nárokov ešte nebol spustený.
Podobná situácia panuje aj na okresnom úrade v Banskej Bystrici. Aj tam prichádzajú občania s otázkami ohľadom energopomoci, pričom zamestnanci sa snažia poskytnúť aspoň základné informácie a jednotlivé podnety následne postupujú ministerstvu hospodárstva. Úradníčka priblížila, že denne sa na túto tému obráti približne dvadsať ľudí a zdôraznila, že úradom chýba prístup k systému, ktorý by im umožnil detailnejšie nahliadnuť do údajov konkrétnych domácností.
V Košiciach bola situácia podobná. Na klientskom centre sa nachádzal len stručný oznam vo forme plagátu, ktorý však neposkytoval žiadne konkrétne vysvetlenia k nevyplatenej energopomoci.
Infolinka odporúča vyčkať
Na infolinke bolo potvrdené, že návšteva klientskych centier v súčasnosti neprináša výrazný úžitok. Operátori uviedli, že zatiaľ neexistuje oficiálny pokyn posielať ľudí na úrady a naďalej platí odporúčanie vyčkať minimálne do obdobia po 27. decembri.
Ministerstvo hospodárstva bolo v súvislosti s touto situáciou oslovené opakovane. Do uzávierky článku však rezort neposkytol žiadne oficiálne stanovisko ani vysvetlenie k aktuálnemu stavu systému.


