KLIMATIZÁCIA, sprchy, nové lôžka. To nie je vtip, ale podoba nových VLAKOV. Železnice idú vo veľkom MODERNIZOVAŤ

vlaky, modernizácia
Zdroj: Canva
Reklama

Nočná železničná doprava na Slovensku má dlhú tradíciu, no roky zápasila s problémami, ktoré odrádzali mnohých cestujúcich. Stiesnené priestory, chýbajúci komfort a technické nedostatky boli pre mnohých realitou, ktorú bolo potrebné pretrpieť.

Železničná spoločnosť Slovensko sa však rozhodla tento obraz zásadne zmeniť. Po dôkladnej príprave a rokovaniach aktivovala zmluvu na nákup desiatich modernizovaných lôžkových vozňov, ktoré majú priniesť úplne nový štandard nočného cestovania.

Nejde len o výmenu starých vozňov za nové, ale o komplexný posun v tom, ako má vyzerať dôstojný presun cez noc v 21. storočí. Modernizácia reaguje priamo na potreby rodičov s deťmi, študentov, turistov aj pracujúcich, ktorí pravidelne cestujú medzi regiónmi a očakávajú pohodlie porovnateľné s inými formami dopravy.

Komfort, ktorý bolo doteraz možné len závidieť

Nové lôžkové vozne majú ambíciu odstrániť najčastejšie nedostatky, s ktorými sa cestujúci stretávali. Ako uviedlo teraz.sk, každý z desiatich vozňov ponúkne minimálne tridsať lôžok a bude vybavený technológiami, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť. Klimatizácia zabezpečí príjemnú teplotu počas celej cesty, sprchy umožnia osvieženie aj na dlhších trasách a moderný informačný systém prispeje k lepšej orientácii a pocitu istoty. Dôraz sa kladie aj na hygienu, súkromie a praktické detaily, ktoré robia rozdiel medzi obyčajnou prepravou a skutočným komfortom.

Medzi hlavné prvky novej generácie lôžkových vozňov patria:

  • klimatizované priestory prispôsobené nočnému cestovaniu,
  • sprchy a lepšie hygienické zázemie pre cestujúcich,
  • zásuvky a moderný informačný systém,
  • vybavenie zodpovedajúce súčasným nárokom na komfort a súkromie.

ZSSK si zároveň poistila vysokú dostupnosť vozňov počas celej doby ich prevádzky. Servisná zmluva obsahuje jasne nastavené kontrolné mechanizmy, zmluvné sankcie aj možnosť odstúpenia v prípade nedodržania kvality. To znamená, že komfort nemá zostať len na papieri, ale musí fungovať v praxi každý deň.

Úspory, nové pravidlá a pohľad do budúcnosti nočných vlakov

Modernizácia nie je len otázkou pohodlia, ale aj zodpovedného hospodárenia. V spolupráci so slovenským výrobcom ŽOS Vrútky sa podarilo výrazne znížiť cenu desaťročného servisu, a to o viac než štvrtinu oproti pôvodným plánom. Výsledkom má byť úspora presahujúca tri milióny eur počas nasledujúcich desiatich rokov.

Úprava zmluvných podmienok reflektuje odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze a kladie dôraz na efektivitu a kontrolu nákladov. Projekt je financovaný z investičného rámca ZSSK a prvé moderné vozne by sa mali objaviť v prevádzke už v priebehu budúceho roka, najneskôr do dvoch rokov od účinnosti zmluvy.

Paralelne s tým sa pripravuje aj aktualizácia koncepcie nočnej dopravy v spolupráci s Ministerstvom dopravy SR. Prehodnotia sa trasy, kapacity aj cenová politika tak, aby bola služba dlhodobo udržateľná a zároveň atraktívna pre cestujúcich. Súčasťou zmien bude aj úprava tarifného systému pre lôžkové vozne, s cieľom nastaviť férové a jednoduché ceny, ktoré budú zodpovedať vyššej kvalite služieb a umožnia lepšie vyťaženie vlakov.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis