Letisko, rýchlovlaky aj diaľnice v jednom uzle. Poľsko pripravuje projekt, aký v regióne nemá obdobu. Port Polska má po otvorení v roku 2032 ambíciu stať sa novou bránou do Európy a jedným z najväčších dopravných centier kontinentu.
V Poľsku sa rodí jeden z najrozsiahlejších infraštruktúrnych projektov v moderných dejinách krajiny. Megaletisko s názvom Port Polska, ktoré sa pripravuje už niekoľko rokov, má privítať prvých cestujúcich v roku 2032.
Jeho cieľ je jasný – stať sa kľúčovým dopravným uzlom Európy a hlavnou vstupnou bránou do regiónu.
Strategická poloha a obrovská kapacita
Letisko vyrastie medzi Varšavou a Lodžou a ročne by malo odbaviť približne 40 miliónov cestujúcich. Podľa portálu Euronews by sa tým Port Polska zaradil medzi najvyťaženejšie letiská Európy a mohol konkurovať takým gigantom, ako sú londýnske Heathrow či istanbulské letisko.
Hoci bol projekt oficiálne schválený už v roku 2017, jeho realizáciu výrazne zabrzdili politické konflikty aj korupčný škandál predchádzajúcej vlády.
Zmenu má priniesť súčasný premiér Donald Tusk, ktorý sa ujal funkcie v roku 2023 a prisľúbil projektu nový impulz. Podľa jeho slov má letisko zásadne ovplyvniť dopravu doma aj v zahraničí. V minulosti zdôraznil, že nové letisko „úplne zrevolucionizuje cestovanie v celej krajine aj za jej hranicami“.

Poľský štát plánuje na výstavbu vyčleniť približne 131 miliárd zlotých, čo predstavuje zhruba 30 miliárd eur. Samotná výstavba by sa mala rozbehnúť v roku 2026.
Viac než len letisko: vlaky a diaľnice v jednom uzle
Port Polska nebude slúžiť len leteckej doprave. Projekt ráta s prepojením na vysokorýchlostnú železnicu, vďaka ktorej sa cestujúci rýchlo dostanú do miest ako Krakov, Gdansk či Vroclav.
Odhady hovoria, že približne 40 percent pasažierov dorazí na letisko vlakom. Cesta z Varšavy by mala trvať len okolo 20 minút. Súčasťou projektu je aj rozsiahla sieť diaľnic, ktorá prepojí dopravný uzol so zvyškom krajiny.
Futuristický dizajn a globálne ciele
Komplex vznikne na ploche 2 585 hektárov. V prvej fáze sa počíta s dvoma paralelnými dráhami s dĺžkou približne 4 000 metrov, neskôr by mali pribudnúť ďalšie.
Architektonickú podobu letiska navrhlo renomované britské štúdio Foster + Partners.
Ambície projektu zhrnul premiér Donald Tusk jasne. „Lietadlá z celého sveta, 24 hodín denne, 7 dní v týždni; najväčší dopravný uzol v regióne; najrýchlejšia železničná sieť v Európe, to je to, čo budujeme,“ uviedol.

