Aké sú NAJBEZPEČNEJŠIE autá 2025? Túto značku by ste na vrchole NEČAKALI!

auto autá nehoda
Zdroj: Canva
Reklama

Pri výbere nového auta patrí bezpečnosť k najdôležitejším kritériám. Väčšina vodičov si s ňou spája tradičné značky ako Volvo alebo Subaru. No najnovšie výsledky testov zverejnené Inštitútom pre bezpečnosť na cestách (IIHS) ukazujú, že by ste mali rozšíriť svoj zoznam kandidátov.

V roku 2025 najviac prestížnych hodnotení Top Safety Pick (TSP) a Top Safety Pick+ (TSP+) získala kórejská automobilová skupina Hyundai Motor Group, ktorá zahŕňa značky Hyundai, Kia a Genesis. Spolu si odniesli 15 ocenení, čím nadviazali na svoje minuloročné prvenstvo, informuje portál Autoblog.

Ocenenia získali nielen tradičné SUV ako Tucson a Santa Fe, ale aj sedany Elantra a Sonata či elektrické modely IONIQ 5 a IONIQ 6. Luxusná divízia Genesis uspela s modelom G90. Hoci sa môže zdať, že niektoré modely sú technicky príbuzné – napríklad Elantra a Kia K4, neznižuje to ich vysokú úroveň bezpečnosti, ktorú potvrdili nezávislé testy.

Kto zaostal? Prekvapenia na druhej strane rebríčka

Niektoré značky, ktoré si bežne spájame s bezpečnosťou, tentoraz zaostali. Subaru získalo len tri ocenenia (Forester, Solterra, Ascent) a Volvo uspelo s modelmi XC90 a jeho plug-in hybridnou verziou. Navyše, v zozname pre rok 2025 úplne chýbajú minivany a iba dva pickupy spĺňajú nové štandardy – čo IIHS označil za sklamanie, keďže ide o vozidlá často používané na prepravu rodín.

„Je to škoda, pretože minivany sú zvyčajne propagované ako rodinné autá a pickupy s predĺženou alebo dvojitou kabínou sa často používajú na ten istý účel,“ uviedol David Harkey, prezident IIHS, vo svojom vyhlásení.

Crash test modelu Santa Fe, Zdroj: IIHS
Crash test modelu Santa Fe, Zdroj: IIHS

Postupné úpravy v testoch nárazov zvyčajne vychádzajú z údajov o reálnych nehodách. IIHS teraz vykonáva test stredne silného čelného nárazu s figurínou sediacou za vodičom, aby lepšie posúdili ochranu cestujúcich na zadných sedadlách. V roku 2024 skupina pridala nové kritériá hodnotenia pre ochranu zadných pasažierov a chodcov, a už v roku 2021 zaviedla aktualizovaný test bočného nárazu.

Porovnanie s rokom 2015 je viac než výpovedné. Vtedy mali Hyundai aj Kia len po štyri ocenené vozidlá, pričom iba Tucson a vtedy ešte model Genesis získali hodnotenie TSP+. Dnes Hyundai ponúka takmer 20 modelov a značka Genesis je etablovaným prémiovým hráčom, ktorá konkuruje aj nemeckým „prémiovkám“, ako sú Mercedes, Audi a BMW.

Ako sa testy zmenili a čo autá musia zvládnuť?

Získať hodnotenie TSP alebo TSP+ podľa ConsumerReports dnes nie je jednoduché. IIHS neustále sprísňuje svoje kritériá, aby lepšie odrážali reálne nehody a chránili aj zadných pasažierov či chodcov.

Aby auto získalo ocenenie TSP v roku 2025, musí splniť tieto požiadavky:

  • Priemerné hodnotenie (Acceptable) v aktualizovanom čelnom náraze s čiastočným prekrytím, ktorý simuluje zrážku dvoch vozidiel v rýchlosti 64 km/h (40 mph), keď sa zasiahne približne 40 % prednej časti auta.
  • Výborné hodnotenie (Good) pri bočnom náraze.
  • Výborné výsledky pri malých čelných nárazoch z oboch strán – na strane vodiča aj spolujazdca.
  • Hodnotenie Good alebo Acceptable v testoch prevencie zrážky s chodcami a kvality predného osvetlenia.

Ak chce vozidlo získať ešte vyššiu známku TSP+, musí mať navyše najvyššiu známku (Good) aj v spomínanom čelnom náraze so stredným prekrytím.

Tieto kritériá sú oveľa náročnejšie ako v minulosti. V roku 2024 stačilo pre TSP+ len hodnotenie „Acceptable“ pri čelnom náraze. V dôsledku toho v roku 2025 prešlo prísnym sitom len 48 modelov, zatiaľ čo rok predtým ich bolo až 71. Znamená to, že sa autá zhoršili? Nie – len sa zvýšila latka.

„Tieto nové testy lepšie reflektujú reálne dopravné nehody a nútia výrobcov prispôsobiť konštrukciu svojich vozidiel,“ hovorí Jennifer Stockburgerová z Auto Test Centra Consumer Reports. Ako dodáva, práve nové výzvy v testovaní posúvajú vývoj bezpečnosti dopredu.

Bezpečnosť už nie je len doménou tradičných značiek

Ešte donedávna platilo, že pri téme bezpečnosti si zákazníci automaticky spájali spoľahlivosť a ochranu posádky s európskymi alebo japonskými výrobcami. Mená ako Volvo, Subaru či Mercedes-Benz sa stali symbolmi bezpečných áut – často oprávnene, no zároveň dlhé roky prakticky bez konkurencie. Dnes je však situácia úplne iná. Kórejské automobilky, ktoré boli kedysi považované za cenovo výhodnú, no kvalitatívne druhoradú voľbu, dnes udávajú trend v oblastiach, kde by ste to najmenej čakali – vrátane bezpečnosti.

Za poslednú dekádu prešli značky Hyundai, Kia a Genesis výraznou transformáciou. Už to nie sú len výrobcovia dostupných áut, ale technologickí lídri s dôrazom na inovatívne riešenia, výbavu, konektivitu – a, čo je najdôležitejšie, pasívnu aj aktívnu ochranu posádky. Organizácia IIHS túto zmenu jasne reflektuje vo svojich hodnoteniach a kórejským značkám udeľuje čoraz viac ocenení. Výsledky za rok 2025 ukazujú, že už dávno neplatí stereotyp, že bezpečné auto musí nutne pochádzať zo Švédska alebo Japonska.

Tento posun nie je len dôkazom technologického rastu. Je to zároveň silný signál, že koncept bezpečného auta už dávno nevlastnia tradiční hráči. Dnes ho vytvárajú tí, ktorí sú ochotní inovovať, učiť sa z reálnych nehôd a neustále zvyšovať štandardy. A práve kórejské značky sú v tom momentálne na čele pelotónu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie