Údaje Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) pritom ukazujú, že stav chrupu Slovákov nie je dobrý, v dospelosti nenavštevujú zubárov a mnohí sa rozhodujú pre lacné, no rizikové zubné zákroky doma (i v zahraničí). Odborníčka na chrup informuje, ako reklamovať pokazený zákrok.
Slovenskí pacienti vraj často uprednostnia peniaze pred zdravím. „Zuby však nie sú len estetická záležitosť – ich nesprávne ošetrenie môže mať vážne zdravotné následky,“ upozorňuje Mgr. Bc. MICHAELA KLEIN, hlavná dentálna hygienička kliniky Dr. Martin a vedúca Katedry dentálnej hygieny Slovenskej zdravotníckej univerzity.
Reklamácia dentálnych zákrokov v zahraničí môže byť veľmi zložitá, v krajinách mimo EÚ aj nemožná, informovala pred časom odborníčka. Aký je postup na Slovensku?
Reklamácia u zubára
- Kontaktujte ošetrujúceho zubného lekára: „Najprv sa obráťte na zubného lekára, ktorý zákrok vykonal. Podľa zákona máte nárok na reklamáciu poskytnutej zdravotnej starostlivosti. Zubár by mal posúdiť vašu sťažnosť a navrhnúť riešenie, napríklad opravu alebo opätovné vykonanie zákroku. Bez poplatku.“
- Lehota na reklamáciu: „Záručná lehota na stomatologické výkony, ako sú plomby, korunky a fazety je 24 mesiacov. Reklamáciu je potrebné uplatniť v tejto lehote.“
Náhrada škody a ujmy
Ak lekár nápravu nevybaví, obráťte sa v tejto postupnosti na povoľovateľa zubnej prevádzky (zdravotnícke zariadenie, klinika, kraj), nasleduje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a potom súd.
- Podanie sťažnosti „nadriadenému“ zubára: „Ak nie ste spokojný s riešením reklamácie alebo ak zubný lekár nereaguje, môžete podať sťažnosť na príslušný orgán, ktorý vydal povolenie na prevádzkovanie daného zdravotníckeho zariadenia, napríklad na samosprávny kraj.“
- Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou: „V prípade, že sťažnosť nie je vybavená do 30 dní, máte možnosť obrátiť sa na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý dohliada na správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti a vedenie zdravotnej dokumentácie.“
- Súdne konanie: „Ak došlo k poškodeniu zdravia v dôsledku nesprávneho postupu zubného lekára, môžete žiadať náhradu škody súdnou cestou. Podľa Občianskeho zákonníka máte nárok na jednorazové odškodnenie za bolesť a sťaženie spoločenského uplatnenia, ako aj na náhradu majetkovej ujmy, napríklad straty na zárobku či nákladov spojených s liečením.“
Ako dlho to potrvá?
Vymožiteľnosť nárokov závisí od konkrétnych okolností prípadu a môže byť časovo náročná. Reklamáciu je potrebné uplatniť do 24 mesiacov od vykonania zubného zákroku.
Sťažnosti na príslušné orgány by mali byť vybavené do 30 dní. „Súdne konanie o náhradu škody môže trvať dlhšie, v závislosti od zložitosti prípadu a súdnej agendy. Odporúča sa viesť si podrobnú dokumentáciu o zákroku, komunikácii so zubným lekárom a prípadných následkoch, aby ste mali dostatok dôkazov pri uplatňovaní svojich nárokov,“ informuje dentálna lekárka.