Ako sa zmenili autá za posledných 20 rokov: Technológie, ktoré zmenili históriu

Ilustračná foto. Zdroj: Canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Za posledné dve dekády sa automobilový svet zmenil viac než kedykoľvek predtým. Inovácie už neprichádzajú po rokoch, ale prakticky každú sezónu prinášajú nové možnosti, ktoré zvyšujú komfort, bezpečnosť a efektivitu jazdy.

Niektoré technológie sa stali skutočnými míľnikmi, ktoré natrvalo zmenili spôsob, akým riadime, a mnohé z nich dnes tvoria štandard moderných áut. Pozrime sa na tie najvýznamnejšie inovácie posledných 20 rokov, ktoré zhrnul portál Autoviny.

2003 – Head-up displej v BMW radu 5

Zdroj: BMW

Hoci prvý sériový head-up displej (HUD) sa objavil už v Oldsmobile Cutlass Supreme Indy Pace Car v roku 1988 a neskôr v Chevrolete Corvette C5, až BMW radu 5 v roku 2003 prinieslo rozšírenie tejto technológie do širšieho spektra vozidiel. HUD dnes zobrazuje nielen rýchlosť či otáčky, ale aj navigačné pokyny a dokonca rozšírenú realitu, pričom niektoré automobilky uvažujú o úplnom nahradení klasických prístrojových panelov.

2008 – Prvý sériový plug-in hybrid BYD F3DM

BYD F3DM. Zdroj: X/Mark Andrews

Plug-in hybridy sa stali jednou z ciest, ako predĺžiť život spaľovacích motorov. Prvým sériovým plug-in hybridom bol čínsky BYD F3DM. O dva roky neskôr prišiel Chevrolet Volt (Opel Ampera), ktorý zaujal dlhým dojazdom. Moderné plug-in hybridy ponúkajú elektrický dojazd okolo 100 km a rýchle DC nabíjanie, pričom spotreba pri vybitej batérii výrazne klesla.

2010 – Nissan Leaf: prvý masovo vyrábaný elektromobil

Nissan Leaf. Zdroj: X/BYD F3DM. Zdroj: X/Mark Andrews

Hoci elektrické vozidlá existovali už od 19. storočia, Nissan Leaf v roku 2010 priniesol prvú masovo vyrábanú platformu špeciálne pre elektromobil. Pred ním zaujala Tesla Roadster, ktorá však využívala upravenú platformu Lotusu Elise. V roku 2020 prišiel VW ID.3, prvý elektromobil koncernu Volkswagen na platforme MEB, otvárajúci cestu masovej elektromobilite v Európe.

2012 – Tesla Model S a autonómna jazda

Autopilot spoločnosti Tesla je tu už 13 rokov. Zdroj: X/RomainHedouin

Elon Musk sľuboval, že už v roku 2020 budeme jazdiť úplne autonómne, realita je však stále taká, že vodiči držia ruky na volante. Technológia sa však neustále zdokonaľuje: viac radarov, senzorov a lidarov umožňuje využitie autonómnych asistenčných systémov na dlhých cestách. Okrem toho sa do áut dostáva integrácia smartfónov cez Apple CarPlay a Android Auto, často už aj bezdrôtovo, s mapami na digitálnych prístrojových štítoch.

2015 – Audi SQ7 a 48 V technológia


Audi SQ7 prinieslo inovatívny elektrický kompresor k dvojitým turbodúchadlám, napájaný 48 V sieťou. Táto technológia umožnila napájať aj ďalšie náročné komponenty a otvorila cestu k mild-hybridným pohonným jednotkám, ktoré zachraňujú spaľovacie motory a zvyšujú efektivitu.

2021 – Audi e-tron a digitálne matrix svetlomety

Matrix svetlomety od Audi boli revolučné. Zdroj:X/Audi

Svetlomety prešli za posledné roky veľkým vývojom – od xenónov a LED po matrix LED a digitálne svetlá. Digitálne matrix svetlá využívajú milióny mikrozrkadiel na tvarovanie lúča, premietanie symbolov a komunikáciu s vodičom či okolitými účastníkmi cestnej premávky. Novinkou sú aj Micro LED svetlomety, ktoré už používajú modely ako Audi Q3.

Vývoj automobilov ukazuje, že technologický pokrok už nie je len o rýchlosti či pohodlí, ale aj o bezpečnosti, efektivite a inteligentnej interakcii medzi vozidlom, vodičom a prostredím.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto