Slováci počas štyroch desaťročí radikálne zmenili svoje nákupné zvyky – od prázdnych regálov k nadbytku. Dnes si síce môžeme vybrať z tisícov výrobkov, no čoraz častejšie riešime, čo si vlastne ešte môžeme dovoliť.
Nákupný košík Slovákov sa za štyri desaťročia výrazne zmenil. V roku 1985 ľudia kupovali základné potraviny za nízke ceny, no museli ich zháňať. O dvadsať rokov neskôr, v roku 2005, si už vyberali z plných regálov a nových značiek. V roku 2025 môžu kúpiť všetko – ak na to majú. Sortiment narástol, ale kvalitné potraviny a rozumné ceny opäť ustupujú do úzadia.
Rok 1985: Lacné, ale nedostatkové
Za socializmu boli ceny potravín regulované. Mlieko, chlieb či maslo stáli len pár korún. Ľudia si mohli dovoliť kúpiť základné veci aj z nízkeho platu. Ale problémom bola dostupnosť – niektoré potraviny jednoducho neboli. Výroba bola orientovaná na sebestačnosť, takže v regáloch dominovali domáce výrobky.
Napríklad liter polotučného mlieka, rožok či chlieb stáli len zlomok priemerného platu. Avšak, mnohé výrobky sme si nemohli bežne kúpiť v obchode. Mäso sa často kupovalo podpultovo, citrusy a káva boli luxusom obmedzeným na sviatky a toaletný papier alebo dámske hygienické potreby patrili medzi nedostatkové tovary.
Značiek bolo málo a dominovali domáce produkty vyrábané pod štátnymi podnikmi. Kvalita bola často stabilná a produkty ako jogurt, mlieko alebo maslo boli základom. Výber bol však limitovaný, chýbali exotické a zahraničné produkty.
Rok 2005: Široký výber a rastúce ceny
Po vstupe Slovenska do Európskej únie a rozmachu obchodných reťazcov sa sortiment výrazne rozšíril. Obchody zaplnili zahraničné značky, nové chute a biopotraviny. Ľudia si konečne mohli vyberať. Mnohí objavili exotické ovocie, syr z Holandska aj polotovary. K tomu rástli aj platy.
Základné potraviny síce zdraželi, ale stále ich vedeli zaplatiť. Obchodné reťazce začali robiť akcie a ponúkli vlastné značky. Nákup sa stal zvykom aj zážitkom. Slovenský zákazník si zvykol, že má na výber.
Rok 2025: Kvalita verzus cena
Dnešné obchody ponúkajú všetko – od bio banánov po rastlinné syry. No rastúce ceny menia správanie ľudí. Kupujúci viac plánujú, sledujú akcie, porovnávajú a premýšľajú. Značka už nestačí – rozhoduje pôvod, cena a dôvera.
Kto chce kvalitu, často musí zaplatiť viac. Lokálna produkcia síce získava obľubu, no nestačí dopytu. Mnohí zákazníci siahajú po základných potravinách a nakupujú skromnejšie. V obchodoch sa opäť viac rozmýšľa ako míňa.
Porovnanie v číslach 1989 vs. 2024 (cez priemerný plat)
Tovar | 1989 (začiatok roka) ceny v Kčs / odpracovaný čas | 2024 cena EUR /odpracovaný čas |
---|---|---|
Chlieb tmavý (1 kg) | 2,80 (9 min.) | 2,50 (18 min.) |
Bravčové karé (1kg) | 46,00 (2 hod. 35 min.) | 5,25 (37 min.) |
Kurča (1 kg) | 30,00 (1 hod. 41 min.) | 2,65 (19 min.) |
Trvanlivá saláma (1 kg) | 60,00 (3 hod. 22 min.) | 10,96 (1 hod. 18 min.) |
Polotučné mlieko (1 l) | 2,00 (7 min.) | 0,65 (5 min) |
Syr Eidamská tehla (1 kg) | 23,00 (1 hod. 17 min.) | 8,56 (1 hod. 1 min) |
Vajcia slepačie čerstvé (10 ks) | 13,00 (44 min.) | 2,11 (15 min) |
Jablká (1 kg) | 6,00 (20 min.) | 1,25 (9 min.) |
Zemiaky konzumné (1 kg) | 1,60 (5 min.) | 1,06 (7,5 min.) |
Cukor kryštálový (1 kg) | 7,30 (25 min.) | 1,03 (7 min.) |
Čokoláda mliečna (100 g) | 11,00 (37 min.) | 1,21 (9 min.) |
Pánska košeľa | 131 (7 hod.) | 33,3 (4 hod.) |
Dámska kožená obuv vychádzková – lodičky | 270 (15 hod.) | 56,6 (7 hod.) |
Detská obuv vychádzková | 115 (6 hod.) | 33,8 (4 hod.) |
Kombinovaná chladnička s mrazničkou | 5 780 (40 dní) | 480 (7 dní) |
Televízor (farebný televízor v 1989, LCD v 2022) | 13 000 (4 mes.) | 573 (8,5 dní) |
Osobný automobil (Favorit v 1989, Fabia v 2022) | 84 600 (27 mes.) | 16 850 (11 mes.) |
Benzín automobilový 95 oktánový (1 l) | 9,00 (30 min.) | 1,60 (11 min.) |
Cena nehnuteľnosti určenej na bývanie za 1 m2 | 650 (5 dní) | 2443 (36 dní) |
„Slováci začali reálne (teda po očistení o infláciu) zarábať viac ako v roku 1989 až v rokoch 2007 – 2008. Takmer celý prepad reálnych miezd bol zaznamenaný najmä v porevolučných rokoch a to v dôsledku viacerých devalvácií koruny, striktných ekonomických reforiem a súvisiaceho prudkého rastu cien,“ vysvetlila pre tvnoviny.sk analytička Eva Sadovská.
Oproti roku 1989 tak aktuálne zarábame v priemere o 35 až 40 percent viac.
Značky, ktoré prišli a odišli
Mnohé značky neprežili zmenu režimu. Ľudia si ich pamätajú, no v obchodoch ich už nenájdu. Niektoré skončili po privatizácii, iné nahradili silnejší hráči.
Zanikli alebo ustúpili:
- Milex (mliečne výrobky), Figaro (dnes pod značkou Mondelēz), Corgoň (výroba pozastavená), Topvar (už nie pod pôvodnou výrobou), Slovenské konzervárne a liehovary (Sokol, Otma), Palma (značka funguje, ale prešla privatizáciou), Východoslovenské mliekarne (skrachovali).
Nahradili ich nové:
- Danone, Milka, Müller, Tesco, Lidl, Kaufland, Rajo (dnes v rukách zahraničného vlastníka), Zott, Coca-Cola, Hellmann’s, Nutella.
Niektoré značky zmenili majiteľa alebo identitu, iné úplne zmizli. Na ich miesta nastúpili medzinárodní giganti. Časť domácich výrobcov prežila, ale často museli bojovať o miesto na pultoch zahraničných reťazcov.
Nákupný košík odráža zmeny v spoločnosti a ekonomike. V roku 1985 sme síce nakupovali lacnejšie, ale vyberať sme si mohli z úzkeho sortimentu. V roku 2005 sme si užívali bohatý sortiment a nové značky. Dnes, v roku 2025, si čoraz viac uvedomujeme hodnotu toho, čo jeme, a často vážime cenu s kvalitou. Diskusia o potravinovej sebestačnosti a podpore domácich výrobcov tak nadobúda nový význam.