Dlhé roky považovaná za cenný renesančný artefakt, busta Cecílie Gonzagovej z Levoče sa ukázala ako premyslený falzifikát. Odborný výskum potvrdil, že ide o dielo z konca 19. storočia, ktoré bolo vytvorené na základe odliatku z parížskeho Louvru.
Generálny tajomník služobného úradu Ministerstva kultúry SR Lukáš Machala oznámil výsledky skúmania na tlačovej konferencii v historickej radnici v Levoči, píše TARS.
Vyšetrovanie realizoval taliansky profesor dejín a umenia Francesco Caglioti, ktorý sochu 11. júla analyzoval v špecializovanom zariadení rezortu vnútra v Topoľčiankach, kam bola busta premiestnená koncom mája.
Výsledky výskumu odhalili falzifikát
Podľa Machalu sa preukázalo, že socha vznikla až po roku 1894 a bola zhotovená zo sadrového odliatku odvodeného od známej „Belle Florentine“ uložen ej v Louvri. Odborníci zároveň vylúčili, že ide o portrét Cecílie Gonzagovej. V skutočnosti predstavuje relikviár svätej Konštancie mučeníčky.

Na základe dôkazov odborníci dospeli k záveru, že busta nie je iba reprodukciou, ale zámerným falzifikátom vytvoreným s cieľom pôsobiť ako autentický renesančný originál.
Vypracovaná štúdia, ktorá podrobne opisuje celý proces výskumu a závery odborníkov, je podľa Machalu dostupná širokej verejnosti.
Machala ostro kritizoval výroky opozície, médií aj verejnosti, ktorí podľa neho nepravdivo tvrdili, že bustu ukradol a prezentovali ju ako originál. Zdôraznil, že bude od všetkých žiadať verejné ospravedlnenie a zvažuje aj právne kroky.

„Bustu previezli bez akéhokoľvek vysvetlenia, bez zákonných náležitostí, nezodpovedali žiadne otázky a vznikli tak obrovské pochybnosti a úplne oprávnene,“ reagovala bývalá ministerka kultúry Natália Milanová. Podľa nej treba rešpektovať závery talianskeho profesora, no vhodné by bolo, aby posudok vykonal aj ďalší odborník, čím by sa odstránili možné nejasnosti.
Machala v tejto súvislosti dodal, že hoci jeden znalecký posudok nemusí byť vždy postačujúci, v oblasti renesančného umenia a diel Donatella neexistuje iný expert s takou autoritou, ktorý by dokázal dielo posúdiť rovnako fundovane.

Vyjadril sa aj k postupu Marty Herucovej, ktorá bustu identifikovala v depozitári Slovenského národného múzea – Spišského múzea v Levoči a svoje zistenia publikovala vo francúzskom časopise. Herucová naznačila, že by mohlo ísť o cennú sochu Donatella.
Bývalá riaditeľka levočského múzea, Mária Novotná, uviedla, že rešpektuje stanovisko talianskeho odborníka. Podľa nej je faktom, že v 19. storočí vzniklo množstvo kópií. Herucová sa pri výskume venovala práve tomuto obdobiu a k buste pristupovala pôvodne ako ku kópii. Keď však nenašla dostatočné vysvetlenia, dospela k názoru, že by mohlo ísť aj o originál. Novotná verí, že sa výskum ešte rozvinie a čas ukáže, či sa potvrdí záver profesora Cagliotiho alebo Herucovej. „Veda je vždy o hľadaní a posúvaní hraníc,“ dodala.

Zároveň uviedla, že nie je sklamaná z výsledkov skúmania, pretože najdôležitejšie je, že busta sa vrátila do Levoče.
Machala doplnil, že Slovenské národné múzeum momentálne pripravuje koncepciu, ako bude dielo vystavené. Záujem o bustu prejavili aj ďalšie mestá, takže je možné, že v budúcnosti poputuje po Slovensku
„SNM v týchto dňoch pripravuje koncepciu, ako bude toto dielo vystavené, je záujem aj z iných miest, takže možno bude putovať po Slovensku. Budem rád, keď sa k tejto buste verejnosť v budúcnosti dostane,“ dodal.

Od renesančného majstra k politickej kauze
Ako sme už informovali, spočiatku sa verilo, že ide o originálne dielo Donatella z 15. storočia. Bustu plánovalo Spišské múzeum v Levoči vystaviť už túto jeseň. Plány však zmenil zásah ministerstva kultúry, ktoré si dielo v sprievode polície vyzdvihlo priamo z depozitára. Informoval o tom ako prvý portál aktuality.sk.
Hodnota busty bola odhadovaná na milióny eur, no ministerstvo nechcelo prezradiť, kde sa nachádza. Dokonca ani viacerí vedúci pracovníci rezortu o presune nemali informácie.
Tajný transport za tisíce eur
Prevoz sochy zabezpečovali zamestnanci ministerstva spolu s odbornou firmou IGH – HS Art Service. Samotná cesta stála vyše tisíc eur a takmer sedemtisíc eur si vyžiadala výroba špeciálnej transportnej debny.
Napokon sa ukázalo, že bustu premiestnili do Topoľčianok, do zariadenia ministerstva vnútra. Hoci toto miesto nebolo pôvodne určené na uchovávanie umeleckých diel, rezort tvrdil, že podmienky na skladovanie mramoru boli zabezpečené.
Ministerka bránila rozhodnutie
Martina Šimkovičová opakovane zdôrazňovala, že prevoz bol nutný. Podľa jej slov busta v Levoči ležala „v pivnici za mrežami“ a dokonca sa objavila obava, že by mohla byť ukradnutá. Presun preto označila za jediný spôsob, ako umelecké dielo ochrániť.
Nie všetci však s týmto postupom súhlasili. Kritici upozorňovali, že busta nebola poistená a ministerstvo neuzavrelo ani zmluvu o jej výpožičke.
Presun busty schválil úzky tím ministerstva. Medzi podpísanými bol aj zamestnanec rezortu Martin Šugar, ktorý označil bustu za „siedme signované Donatellovo dielo“. Pre médiá dokonca priznal, že sa za jej bezpečnosť „modlí“.
O pomoc pri transporte požiadalo ministerstvo aj Policajný zbor, ktorý zabezpečoval presun z Levoče do Topoľčianok. Napriek tomu sa kauzou začala zaoberať aj prokuratúra po tom, čo Progresívne Slovensko podalo trestné oznámenie. To sa týka možného spáchania viacerých trestných činov – od krádeže až po zneužitie právomoci.
História busty je plná zvratov
Dielo bolo údajne Donatellovým portrétom Cecílie Gonzagovej. Do Spišského múzea sa dostalo v roku 1975 z kaštieľa v Spišskom Hrhove, kde ho deti v reedukačnom centre používali dokonca ako loptu. Dlhé roky nikto netušil, že by mohlo ísť o vzácny originál.
Historička umenia Marta Herucová sa buste venovala od roku 2019. V januári tohto roka ešte tvrdila, že jej autenticitu potvrdila, no neskôr sa začali objavovať pochybnosti a súčasný výskum ukazuje na falzifikát z 19. storočia.