Keď ide o bezpečnosť rodiny, ani najbohatší muž planéty sa nehrá na kompromisy. Bill Gates síce nehýri okázalým luxusom, no pri výbere auta pre ochranu svojich blízkych sa rozhodol nešetriť. Jeho voľba však prekvapila – a nakoniec aj pobavila celý automobilový svet.
Luxus odmietol
Keď si Gates kedysi vyberal bezpečný automobil pre svoju rodinu, mal jasnú predstavu: chcel nenápadné, ale spoľahlivé pancierované vozidlo. Jeho prvou voľbou bol Mercedes-Benz triedy E, konkrétne praktické kombi S124. Informuje o tom portál autoviny.sk.
Svoju požiadavku však nedotiahol do konca. Automobilka Mercedes-Benz jeho objednávku na pancierovú verziu odmietla. Ako vysvetlil bývalý manažér predajne luxusných áut v Bellevue, Terry Hague, dôvodom bola právna zodpovednosť: „Ak by sa niečo stalo jeho deťom a auto by bolo označené ako bezpečné, právne následky by mohli byť obrovské,“ povedal.
Gates našiel riešenie vo Švédsku
Keď nemecký luxus padol, Gates obrátil svoju pozornosť na značku, ktorá má bezpečnosť doslova vo svojej DNA – švédske Volvo. Vybral si ikonický model 240, známy svojou robustnosťou, spoľahlivou konštrukciou a jednoduchou údržbou.
Či bola pancierová úprava realizovaná priamo automobilkou, alebo cez externú špecializovanú firmu, nie je úplne známe. Výsledkom však bolo, že bežné rodinné kombi sa premenilo na ťažkotonážne vozidlo s hrubšími dverami, zosilneným pancierovaným sklom a výrazne vyššou hmotnosťou.

Najpomalšie obrnené kombi sveta
A práve v tejto fáze sa začína vtipnejšia kapitola príbehu. Volvo 240 poháňal 2,3-litrový štvorvalcový motor s výkonom 115 koní. Ani v bežnej verzii však nešlo o dynamické auto, pretože zrýchlenie z 0 na 97 km/h trvalo viac než 10 sekúnd.
Po pancierovej úprave však prišlo k dramatickému zhoršeniu výkonu. Presné údaje nepoznáme, no podľa Terryho Haguea: „Išlo pravdepodobne o najpomalšie obrnené kombi na svete.“
Nenápadnosť ako výhoda
V čase, keď by niekto očakával, že Gates si zabezpečí pancierovaný Rolls-Royce alebo Cadillac, miliardár zvolil opak, teda nenápadné kombi, ktoré vizuálne zapadlo do davu. A práve v tom bola podľa mnohých jeho hlavná výhoda. Nepútalo pozornosť, no zároveň spĺňalo svoju bezpečnostnú funkciu.
Okrem toho bolo praktické, s dostatkom priestoru a jednoduchou údržbou. Je síce pomalé, ťažké a technicky dávno za zenitom, no svoju úlohu vraj plní perfektne dodnes.

Auto s jedným večným problémom
Zaujímavosťou je, že Gatesovo pancierové Volvo 240 je stále funkčné a pravidelne sa servisuje. Najčastejší problém? Motorček vodičovho okna. Hrubé bezpečnostné sklo je také ťažké, že opakovane preťažuje elektromotorček, ktorý ho má zdvíhať.
Riešenie je však svojské, no nie je to žiadna modernizácia: „Namiesto výmeny za výkonnejší diel sa vždy namontuje nový, rovnaký,“ dodáva Hague.