Autobusová stanica Nivy v Bratislave od pondelka 8. septembra funguje v novom režime. Ten však už stihol vyvolať ostrú výmenu názorov medzi dopravcom Arriva a prevádzkovateľom stanice, spoločnosťou Slovak Lines.
Arriva tvrdí, že zmeny znamenajú výrazné obmedzenia a zhoršený komfort pre cestujúcich. „Zmeny na stanici Nivy nesúvisia so zlepšením služieb, ale s komerčným projektom prevádzkovateľa, ktorý výrazne znížil kapacitu priestoru pre nastupovanie a vystupovanie,“ uviedol hovorca Arrivy na Slovensku Peter Stach, informoval portál Teraz.
Menej nástupíšť aj parkovacích miest
Podľa Arrivy sa počet výstupíšť znížil z ôsmich na dve, nástupísk z 36 na 19 a počet parkovacích miest pre autobusy klesol zo 92 na 29. Skrátil sa aj čas na pristavenie autobusu pred odchodom – namiesto bežného intervalu ostáva vodičom a cestujúcim len osem minút. Dopravca varuje, že tieto zmeny môžu spôsobiť častejšie meškania a pri dopravných zápchach dokonca presun výstupu cestujúcich na náhradnú zastávku pri Košickej ulici.
Slovak Lines: Stanica je plne funkčná
Slovak Lines sa ohradil s tým, že ide o plánovanú prestavbu, o ktorej boli všetci partneri vopred informovaní. „K 8. septembru sme ukončili dočasné obmedzenia a stanica je nastavená tak, aby fungovala plnohodnotne. Cestujúci sa nemusia ničoho obávať,“ uviedla spoločnosť, ktorá posilnila aj prítomnosť svojich zamestnancov na nástupiskách.
Podľa prevádzkovateľa sú zmeny nevyhnutné vzhľadom na klesajúci záujem o služby stanice. Kým v roku 2021 tu odbavili vyše 336-tisíc spojov prímestskej dopravy, vlani to bolo už len 224-tisíc – pokles o tretinu. „Stanica bola dimenzovaná na 1 400 spojov denne, dnes obslúži menej než 900,“ dodal Slovak Lines.
„Ak je cieľom spoločnosti Arriva využiť aktuálnu zmenu ako zámienku na presmerovanie ďalších svojich liniek mimo AS Nivy, uisťujeme všetkých, že na to nie je žiaden prevádzkový dôvod,“ uzavrel Slovak Lines.
Nivy sa menia na moderný dopravný uzol
Autobusová stanica Nivy v Bratislave vstúpila od septembra 2025 do veľkej prestavby, ktorá má zmeniť jej fungovanie aj vzhľad. Informoval portál Startitup.
Prevádzkovateľ Slovak Lines sa rozhodol časť plochy využiť na nové obchodné priestory, čo podľa dopravcu Arriva prináša menej nástupíšť, parkovacích miest a kratší čas na pristavenie autobusov.
Cestujúci by tak mali počítať s obmedzeniami, častejšími meškaniami a možnými presunmi výstupu na náhradnú zastávku pri Košickej ulici. Rekonštrukcia je súčasťou modernizačného projektu developera HB Reavis, ktorý má z Nív vytvoriť modernejší dopravný uzol s väčšími čakárňami, bezbariérovými toaletami, priestorom na oddych, interaktívnymi panelmi a ekologickými riešeniami.
Nový režim má zároveň umožniť lepšie fungovanie kĺbových autobusov a zvýšiť kapacitu dopravy, čo by v budúcnosti malo priniesť rýchlejšie a pohodlnejšie prestupy.
Kto má pravdu?
Arriva však trvá na tom, že nové podmienky znižujú komfort cestovania a komplikuje sa organizácia dopravy. Slovak Lines naopak tvrdí, že ide o krok k optimalizácii prevádzky a že cestujúcim poskytuje aj naďalej nadštandardné služby v porovnaní s inými stanicami na Slovensku či v Európe.
„Výhrady Arrivy nás prekvapili. Dopravca, rovnako ako Bratislavský samosprávny kraj, magistrát a spoločnosť BID, bol o pripravovaných zmenách detailne informovaný,“ zdôraznil prevádzkovateľ.