Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) adresovala premiérovi Robertovi Ficovi otvorený list, ktorý doručili na Úrad vlády.
Únia apeluje na príslušné ministerstvá a Ficovu vládu, aby začali seriózne riešiť problémy autodopravcov na Slovensku, informujú Topky.
Zvyšovanie cien tovarov a služieb
V liste žiadajú napríklad okamžité zrušenie transakčnej dane, rovnako aj zníženie výberu mýta pre firmy Skytoll/Czechtoll na 12 percent a zníženie emisných taríf CO2 pre mýto.
V prípade, že nedôjde k splneniu požiadaviek, Únia varuje pred blokádou hraničných priechodov. Na tieto problémy upozorňujú v dôsledku negatívnych dopadov zavádzania či zvyšovania daní na podnikanie v danom odvetví.
„Je neúnosné, aby sa transakčná daň platila aj z platieb mýta, čo je fakticky tiež daň, rovnako ako aj platieb za pohonné hmoty, pri ktorých viac ako polovicu tvoria zasa len dane. Pri pohonných hmotách pritom ide o trojité zdanenie, teda DPH je vyberaná aj zo spotrebnej dane a transakčná daň je vyberaná tiež zo spotrebnej dane, tak aj z DPH. Ide fakticky o daň z obratu, ktorá bola začiatkom 90-tych rokov nahradená DPH,“ stojí v liste UNAS.
Združenie autodopravcov dodáva, že náklady vo forme transakčnej dane nemajú napríklad ani konkurenční dopravcovia z Ukrajiny či iných členských štátov Európskej únie. Vysvetľujú, že uvedené náklady sú zodpovedné za značné zvýšenie ceny nákladnej prepravy, čo sa prejavuje na cene ostatných tovarov a služieb závislých na doprave.
Keďže tieto náklady nemajú autodopravcovia možnosť kde premietnuť do ceny za svoje služby, dostávajú sa do stratových čísel.
Neracionálne zavádzanie vyšších sadzieb dane
S rovnakým zdôvodnením ozrejmujú aj dopady sadzieb DPH, ktorá sú pre nákladnú prepravu stanovené na 23 percent. To značí ďalšie zvyšovanie konečných cien všetkých tovarov a služieb.
Ďalším z bodov sú neúnosné sadzby mýta. „UNAS chápe, že sadzby mýta reflektujú politiku EÚ smerujúcu k postupnému znižovaniu emisií CO2. Je rozumné sledovanie týchto cieľov tam, kde existuje reálna možnosť znižovania emisií. V nákladnej autodoprave zatiaľ nie je žiadna alternatíva nulových emisií CO2 a preto zvyšovanie sadzieb je len dodatočné zdanenie dopravy bez reálnych naplnení cieľov. Je absurdné, aby Slovenská republika neracionálne zavádzala vyššie sadzby mýta a tak umelo dvíhala cenovú hladinu v SR, čo má dopad najmä na najchudobnejšie vrstvy slovenských občanov,“ pokračuje UNAS v liste.
Únia autodopravcov Slovenska ako občianske združenie podnikateľov v autodoprave apeluje na úrady, aby zvážili tieto opatrenia, ktoré majú zlé dopady na celý segment autodopravy, na ekonomiku, verejné financie a v neposlednom rade na občanov Slovenska.
„Nadmerný výber daní a poplatkov nesmeruje ku konsolidácii verejných financií, ale podporuje štátne orgány v ich bezbrehom plytvaní s verejnými prostriedkami,“ dodáva únia.
Žiadajú o pracovné stretnutie
UNAS už dlhé roky poukazuje na nehospodárne narábanie s verejnými financiami, čo príslušné orgány vôbec neriešia napriek upozorneniam Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý potvrdil podozrenia autodopravcov.
UNAS sa na premiéra a vládu obracia s naliehavou žiadosťou o pracovné stretnutie so zástupcami autodopravcov, aby sa podarilo nájsť riešenia na zníženie daňovo-poplatkového zaťaženia autodopravcov v termíne od 28. apríla do 2. mája 2025.
„UNAS nebude predkladať žiadne návrhy riešení, pretože tento postup v minulosti neviedol k žiadnym výsledkom. V prípade, že kompetentné orgány nevyhovejú požiadavkám UNAS-u na zníženie daňových, poplatkových povinností a implementovanie zákonov pre Odťahové služby, tak členovia UNAS sú pripravení na usporiadanie protestných zhromaždení spojených s blokádou dôležitých dopravných koridorov,“ upozornili.
Reakciu ministerstiev očakáva Únia najneskôr do 19. mája v písomnej podobe, inak podnikne ďalšie kroky.
Čo požaduje UNAS?
- Okamžité a úplné zrušenie transakčnej dane
- Okamžité zníženie výberu mýta pre Skytoll/Czechtoll na 12 percent
- Zníženie emisnej tarify CO2 pre mýto
- Zavedenie zákonov Európskej únie pre Odťahové služby do slovenských zákonov a okamžitá zmena legislatívy a živnosti odťahových služieb do 3,5 tony