Kým vývojári v čínskych automobilkách pracujú šesť dní v týždni od deviatej do deviatej podľa známeho modelu „996“, v Európe sa zatvárajú továrne.
Podcast V aute, ktorý pripravuje idnes.cz, ponúka pohľad do zákulisia automobilového priemyslu a komentuje aktuálnu situáciu v globálnom kontexte.
Škoda ide proti trendom, Volkswagen stagnuje
Prvá epizóda podcastu V aute sa zameriava na aktuálne hospodárske výsledky koncernu Volkswagen, pričom zaujímavý kontrast prináša výkon českej značky Škoda. Tá dosiahla najziskovejší rok vo svojej histórii, aj keď s tretinovou produkciou v porovnaní s materským Volkswagennom.
Veľkým momentom bude očakávané predstavenie elektrickej verzie modelu Octavia, ktoré má prísť na jeseň. „Je to auto, ktoré pozná celá Európa. Meniť mu úplne koncepciu bude veľká odvaha. A vôbec nezávidíme škodovákom, že sa s tým musia potýkať,“ zaznieva v podcaste.
Pracovné tempo v Číne: Model 996
Výrazným kontrastom k európskemu automobilovému priemyslu je Čína, kde sa vo vývojových oddeleniach pracuje v režime „996“ – teda od deviatej ráno do deviatej večer, šesť dní v týždni.
„Čína má úplne inú rýchlosť a pracovnú morálku,“ konštatujú autori podcastu. Podľa nich by bolo nemožné podobné tempo zaviesť v Európe, kde sú automobilky zároveň sociálnym projektom a ich fungovanie je úzko previazané s politikou a ekonomikou.
Zatváranie fabrík v západnej Európe
Naopak, v západnej Európe čelí automobilový priemysel viacerým problémom – vysokým nákladom na pracovnú silu, drahým energiám a nízkej vyťaženosti výroby. Posledným príkladom je zatvorenie továrne Audi v Bruseli.
„Západná Európa je totiž príšerne drahá, má príšerne drahú pracovnú silu, drahý plyn,“ zaznieva kriticky v podcaste.
Východ Európy ešte drží tempo
Na rozdiel od západu sú továrne vo východnej Európe, ako napríklad Škoda v Česku či Dacia v Rumunsku, stále vysoko vyťažené – často až na hranici sto percent. Výhodou je nižšia cena práce a vyššia flexibilita pracovnej sily.
Značky menia mená, kombíky miznú
Podcast sa venuje aj ďalším zaujímavostiam – napríklad tomu, že kórejský SsangYong mení názov na trojpísmenkovú skratku, čo autori hodnotia ako krok späť. Zaznamenali aj koniec éry kombíkov značky Volvo: „Slávne švédske krabice na krabice z IKEA už nie sú in,“ zaznie ironicky.