Autonómnych vozidiel sa tak skoro nedočkáme, Muskova Tesla ZMENILA dôležitú definícu

Tesla, autonómne
Tesla potichu zmenila definíciu autonómnych vozidiel. Skutočných samojazdiacich strojov sa teda tak skoro nedočkáme. Zdroj: Canva; TASR/DPA
Reklama

Samojazdiace autá boli dlhé roky prezentované ako symbol budúcnosti dopravy. Podľa vízií výrobcov a technologických lídrov sme už mali cestovať v automobiloch, ktoré bezpečne zvládnu cestu do cieľa úplne samé, zatiaľ čo by sme mohli čítať, pozerať filmy alebo odpočívať.

Očakávalo sa, že autonómne vozidlá znížia počet nehôd, zmiernia dopravné zápchy a zásadne zmenia spôsob cestovania. Hoci technológia pokročila – dnešné vozidlá zvládajú automatické parkovanie, udržiavanie rýchlosti či jazdu v pruhu – plná autonómia zostáva v nedohľadne. A to najmä v prípade Tesly, ktorá svoj pôvodný sľub reálne opustila, uvádza web Electrek.

Web Electrek upozornil, že automobilka zásadne predefinovala pojem „Full Self-Driving“ (FSD). Od roku 2016 Tesla tvrdila, že všetky jej autá budú mať schopnosť jazdiť úplne samostatne, a zákazníkom predávala FSD balík za tisíce dolárov s prísľubom, že autonómia príde formou softvérových aktualizácií. Takmer po desiatich rokoch však spoločnosť priznala, že vozidlá vyrobené v rokoch 2016 – 2023 nedisponujú potrebným hardvérom. Balík dostal nové meno „Full Self-Driving (Supervised)“ čo výslovne znamená, že jazda si vyžaduje trvalý dohľad vodiča a nejde o autonómny systém.

Zdroj: X/RomainHedouin

Kontroverziu ešte posilňuje nový návrh odmeňovania Elona Muska. Ten počíta s balíkom až do výšky 1 bilióna dolárov, pričom jedným z cieľov je dosiahnuť desať miliónov aktívnych FSD predplatiteľov. Keďže Tesla zmenila samotnú definíciu FSD, cieľ možno splniť aj s dnešnou verziou, teda so systémom, ktorý od vodiča vyžaduje aktívnu kontrolu.

Ďalšou zmenou oproti pôvodným plánom je cena. Musk kedysi tvrdil, že s blížiacou sa autonómiou bude FSD čoraz drahší. V realite však Tesla od roku 2023 znížila jeho cenu o 7-tisíc dolárov, čo sa časovo kryje s poklesom predajov áut.

Podľa odborníkov a médií sa tak prípad plne samojazdiacich áut od Tesly stáva jedným z najvýraznejších príkladov zavádzajúcej reklamy v automobilovom priemysle. Balík, ktorý roky sľuboval revolučnú autonómiu, je dnes len pokročilý asistenčný systém vodiča (ADAS), aký ponúkajú aj konkurenčné automobilky.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
Kanal 1 (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie