Bagre vyrazia do Kysúc, kamióny zmiznú z obcí. Čaká nás nový tunel, D3, no aj DOPRAVNÉ PEKLO

Ilustračné foto, minister dopravy SR Jozef Ráž. Zdroj: TASR/Jaroslav Novák, Pavol Zachar, Veronika Mihaliková
Reklama

Asfalt, obchádzky, hluk, no aj úľava – najbližšie roky prinesú Slovensku explóziu stavebných prác na hlavných dopravných tepnách. Niektoré úseky už ožívajú, ďalšie čakajú len na štartovací výstrel. Vzniknú nové diaľnice, mosty, tunely. Kým však budú hotové, niektoré regióny sa nevyhnú dopravným nepríjemnostiam.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po lete oznámila prvé veľké otváranie: obchvat medzi Tvrdošínom a Nižnou na trase R3. Úsek dlhý 5,6 kilometra funguje zatiaľ len v zúženom režime – vodiči majú k dispozícii iba jeden jazdný pruh v každom smere. Stavba sa tiahla od roku 2011 a výrazne ju zabrzdili tvrdé podložie, plynové potrubia, pandémia, inflácia aj nedostatok ľudí. Píše o tom aj Pravda.

Hoci nejde o plnohodnotnú štvorprúdovku, úsek je vybavený 11 mostmi, protihlukovými stenami s dĺžkou vyše 1 800 metrov, kanalizáciou, verejným osvetlením a dopravnými značeniami. Nákladná doprava tak už nemusí obťažovať obyvateľov Trstenej – kamióny sú presmerované mimo mesta.

D3 konečne po rokoch odštartuje

Dlho odkladaný a kriticky potrebný úsek diaľnice D3 medzi Kysucami a Oščadnicou získal zhotoviteľa. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) tvrdí, že „bagre prídu čoskoro“. Práce budú stáť 261 miliónov eur a pôjde o trasu dlhú 9,6 kilometra. Pribudne 22 mostov, križovatka, migračné prechody pre zver a odpočívadlo. Realizáciu má na starosti firma Skanska SK, ktorá ešte do konca roka 2025 zaháji prípravu. Výstavba naplno odštartuje v roku 2026.

Hotovo by malo byť do roku 2029, no odborníci počítajú s rezervou. Nie je vylúčený posun až na rok 2032. Po dokončení odľahčí trasa najmä preťažené úseky pred Žilinou a odbremení Oškerdu od vyše 18-tisíc áut denne. Krátkodobo však môžu obce zažiť dopravný kolaps, alternatívne trasy prakticky neexistujú.

Višňové je na dosah, tunel po rokoch napreduje

Na tunel Višňové sa roky zabúdalo. Dnes je jeho dokončenie opäť reálne. Stavba, súčasť úseku medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou, bola prerazená v roku 2018, no práce sa zastavili pre technické zlyhania aj odstúpenie pôvodného zhotoviteľa.

Dnes je stav opäť pokročilý – dokončené sú betónové časti aj väčšina technológií. Tunel dlhý takmer 7,5 kilometra by mal byť otvorený na prelome rokov 2025 a 2026. Cesta medzi Žilinou a Martinom sa tým skráti približne o 15 minút a odľahčí sa komplikovaný úsek popod Strečno.

D1 pri Bratislave sa rozširuje, D2 dostáva protihluk

V okolí hlavného mesta sa intenzívne pracuje na modernizácii. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Triblavinou prechádza rozšírením – budujú sa nové jazdné pruhy, kolektory, mosty, osvetlenie aj informačný systém. Ide o 3,6-kilometrový úsek (13,6 až 17,2 km), ktorý je vo výstavbe od roku 2022 a mal by byť hotový ešte tento rok.

Na D2-ke sa zase montujú protihlukové steny medzi Lamačom a Dúbravkou. Súčasťou obnovy je aj výmena osvetlenia, asfaltu a navigačných tabúľ. Hoci práce zúžili jazdné pruhy a znížili rýchlosť, premávka zostáva plynulá, okrem rannej špičky.

Tunel Horelica je zatvorený, jazdí sa po obchádzkach

D3-ka je cez leto obmedzená aj na severe. V tuneli Horelica prebieha výmena mostných záverov a uzáverka potrvá do konca augusta. Vodiči smerujúci z Čadce do Žiliny sú odkláňaní cez Podzávoz po cestách nižších tried. V opačnom smere premávka pokračuje bez úplnej uzávery, len s obmedzením rýchlosti.

Most SNP sa opravuje, chodcom sa uzavrie lávka

Bratislavský Most SNP sa dočkal ďalšej fázy opráv. Od 21. júla prebieha výmena mostných záverov na budapeštianskej lávke, ktorá sa preto úplne uzavrie pre chodcov. Vozidlá budú môcť jazdiť bez obmedzení.

Zásah sa dotkne aj zvarov a častí oceľovej konštrukcie. Poškodenia boli odhalené náhodne v roku 2022 počas mimoriadnej kontroly. Práce potrvajú do októbra 2025 a bude ich realizovať Športový klub IAMES Bratislava. Po budapeštianskej strane príde na rad aj lávka smerom na Viedeň a následne úprava mostovky.

Ďalšie mosty

Rekonštrukcie čakajú aj menšie mosty, ktoré však majú kľúčový dopravný význam. Opravy prebiehajú medzi Stupavou a Borinkou, ako aj v Plaveckom Podhradí. V oboch prípadoch je most uzavretý a doprava je presmerovaná cez dočasné náhrady. Ukončenie sa očakáva najskôr na jeseň 2025.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Z domova