Svet automobilov sa nachádza v rozhodujúcom bode zlomu, kde sa budúcnosť prepisuje pod diktátom batérií. A najhlasnejšie pero drží v rukách Čína. Krajina, ktorá pred dvadsiatimi rokmi stavila na vývoj batériových technológií, dnes neohrozene kraľuje globálnemu trhu s elektromobilmi a udáva smer celému odvetviu.
Víťazná stratégia začala už v roku 2001
Čínske ambície v oblasti batérií sa zrodili už na začiatku nového milénia. V roku 2001 ich zaradila do svojho strategického Päťročného plánu, čím oficiálne odštartovala svoj útok na budúcnosť dopravy. Uvedomila si, že dobehnúť západné automobilky v oblasti spaľovacích motorov by bolo takmer nemožné, a tak sa rozhodla investovať tam, kde ostatní ešte len váhali – do elektromobility.
Od roku 2009 naliala čínska vláda do vývoja batérií a podpory elektromobilov závratných 230 miliárd dolárov, čo zahŕňalo subvencie, daňové úľavy či výhodné pozemky. Výsledok? Zrodili sa giganti ako CATL, BYD, CALB či Gotion, ktorí dnes dominujú nielen čínskej, ale aj globálnej scéne.
Od ťažby po finálny produkt: Čína drží v rukách celý reťazec
Dôležitým faktorom čínskeho úspechu je kontrola nad celým dodávateľským reťazcom. Kým ostatné krajiny bojujú s logistikou a nedostatkom surovín, Čína si zabezpečila prístup k viac ako 90 % afrického lítia a jej produkcia batérií už teraz prevyšuje svetový dopyt o 400 %.
Výsledok tejto stratégie je jasný – čínske elektromobily sú nielen konkurencieschopné, ale vďaka štátnej podpore aj mimoriadne lacné. A to ich robí ideálnymi na export, čím ohrozujú tradičné automobilové trhy.
Nové preteky: Pevné batérie ako záchranné koleso pre Západ
Hoci Spojené štáty a Európa zmeškali vlak v oblasti lítium-iónových batérií, ešte nie je všetko stratené. Na obzore sa totiž rysuje nová technologická revolúcia – pevné batérie. Tie by mohli ponúknuť elektromobilom vyššiu bezpečnosť, rýchlejšie nabíjanie, nižšiu hmotnosť a dojazd až 1 600 km. Navyše, eliminujú potrebu grafitu, ktorého ťažbu a spracovanie ovláda práve Čína.
Startupy ako QuantumScape (s podporou Volkswagenu), ale aj giganti ako Samsung, Toyota, Nissan či Honda už pracujú na tejto technológii, pričom niektoré firmy plánujú začať s masovou výrobou už v rokoch 2027 – 2028.
Čas beží, konkurencia nespí
Ak chcú Západné krajiny udržať krok a zabrániť úplnému technologickému podriadeniu, musia urýchlene investovať do výskumu, vývoja a najmä infraštruktúry pre nové typy batérií. Nestačí mať len nápady – je potrebné ich dostať na cesty.
Čína ukázala, že dlhodobá stratégia prináša ovocie. Otázka teraz znie – dokáže zvyšok sveta ešte zvrátiť priebeh hry, alebo budú cesty budúcnosti plné len áut s čínskym pôvodom?