Black friday ZĽAVY u nás a v ZAHRANIČÍ: Obchodníci stále využívajú zavádzajúce praktiky, na čo ešte si dať POZOR?

Zdroj: Canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Každú jeseň sa na Slovensku rozbehne vlna akcií, ktoré predajcovia označujú ako Black Friday, no podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie je realita striedmejšia než marketing. Inšpektori dlhodobo upozorňujú, že zľavy u nás nedosahujú intenzitu, akú poznajú spotrebitelia zo Spojených štátov či Rakúska.

Obrovské skoky v cenách, pri ktorých by sa drahá elektronika predávala len za zlomok pôvodnej ceny, sú na našom trhu skôr raritou. Napriek tomu, že predajcovia zväčša neponúkajú vymyslené zľavy, výsledné čísla bývajú často menej dramatické, než na aké narážame v reklamách. Na problematiku upozornil portál Živé. 

Ako funguje nové pravidlo 30 dní a aké triky zostali povolené

Od leta 2024 musia obchody uvádzať zľavu vo vzťahu k najnižšej cene za posledný mesiac, čo má zabrániť prepočtom z veľmi starej, už dávno nereálnej sumy. Aj napriek tomu však zostal priestor na manévrovanie. Nie je porušením zákona, ak predajca ešte pred akciou výrazne zdvihne cenu a počas výpredaja ju vráti späť na obvyklú úroveň, ktorá sa následne javí ako „znížená“.

Okrem povinnej najnižšej ceny môžu byť pri produkte uvedené aj ďalšie informácie – napríklad výrobcova odporúčaná cena či dávnejšia uvádzacia suma. To všetko môže vyvolať mylný dojem, že zľava je väčšia, než v skutočnosti je. Podobne fungujú aj obľúbené slogany o „zľavách do 80 %“, ktoré sa často týkajú len jedného bezvýznamného produktu.

Časové odpočítavania v e-shopoch pritom mnohokrát slúžia len ako forma psychologického nátlaku, pričom po ich skončení sa odpočet môže jednoducho opäť spustiť bez akejkoľvek zmeny ceny.

Ako nenaletieť pri nákupoch a na čo si dávať pozor pri tovare so zníženou zárukou

SOI odporúča sledovať cenový vývoj dlhodobo, pretože spotrebiteľ nemá prístup k interným záznamom predajcu a pravdivosť „predchádzajúcej ceny“ vie overiť len inšpekcia. Pri produktoch označených ako repasované či použité treba počítať s tým, že zákon umožňuje skracovať záruku na jeden rok, zatiaľ čo pri rozbalenom tovare platí štandardná dvojročná ochrana.

Počas online nákupov sa oplatí dôkladne prejsť celý košík – niektoré e-shopy automaticky pridávajú služby navyšujúce cenu, ktoré si musí zákazník ručne odkliknúť. Rovnako nie je rozumné nakupovať len preto, aby ste získali dopravu zadarmo alebo drobný darček, ktorý má zväčša nízku hodnotu.

Najistejším spôsobom, ako odhaliť manipuláciu, je využívať porovnávače cien a sledovať, či produkt nebol pred akciou umelo zdražený.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Spotrebiteľ