Mníchov spúšťa motorovú pílu a nemilosrdne reže vlastné rady. Automobilka BMW ohlásila príchod revolučnej éry „Neue Klasse“ spôsobom, ktorý mnohým fanúšikom vyrazil dych – popravou troch modelov, ktoré formovali jej identitu.
Nejde o obyčajnú modernizáciu, ale o chladnokrvnú čistku, kde pre sentiment a nízke predajné čísla už nezostalo žiadne miesto. Legenda strieda legendu, no tentoraz sa zdá, že niektoré dvere sa zatvárajú navždy. Píšu o tom aj autoviny.sk.
V zákulisí bavorskej automobilky sa odohráva dráma gigantických rozmerov. Do roku 2027 plánuje BMW uviesť na trh alebo zásadne vynoviť až štyridsať modelov, čo predstavuje jednu z najväčších transformácií v jej histórii. Tento mamutí plán si však vyžaduje obete. Financie, ktoré by inak smerovali do vývoja nových generácií spaľovacích áut, sa presúvajú do elektrickej budúcnosti.
Výsledkom je ortieľ smrti pre tri autá, z ktorých každé reprezentuje iný kúsok duše značky: odvážne kupé-SUV X4, majestátny a luxusný Rad 8 a posledný čistokrvný roadster, ikonický model Z4.
Najväčšiu dieru v portfóliu zanechá odchod BMW Radu 8. Keď ho v roku 2018 predstavili, mal byť symbolom návratu k veľkolepým grand tourerom, autom, ktoré malo spojiť extrémny luxus s dychberúcim výkonom. Realita trhu však bola oveľa prozaickejšia. Napriek tomu, že bol dostupný ako kupé, kabriolet a praktické štvordverové Gran Coupé, nikdy nedokázal osloviť dostatočný počet zákazníkov.
Jeho predaje hlboko zaostávali za očakávaniami a nedokázali ospravedlniť astronomické náklady na vývoj ďalšej generácie. Automobilka o jeho budúcnosti taktne mlčí, čo v tomto biznise znamená jediné – koniec. Z najvyššieho segmentu luxusných kupé tak BMW potichu cúva a prenecháva priestor konkurentom. Po jeho odchode zostanú v ponuke už len menšie a dostupnejšie kupé Radu 2 a Radu 4.
Súrodenecká zrada spečatila jeho osud
Obeťou číslo dva sa stáva BMW X4, model, ktorý sa od svojho uvedenia v roku 2018 snažil byť štýlovejšou a dynamickejšou alternatívou k praktickejšiemu X3. Práve jeho úspešnejší súrodenec mu však napokon zlomil väz. Kým BMW X3 sa v roku 2024 dočkalo novej generácie, pre verziu so zrezanou strechou už v plánoch miesto nezostalo.
Automobilka sa rozhodla, že ďalšie spaľovacie kupé-SUV v tejto veľkostnej kategórii jednoducho nevyvinie. Výroba benzínových verzií sa zastavila už koncom septembra a posledné naftové kusy zídu z linky v novembri. Rolu štýlového crossoveru preberá menší a zrejme aj ziskovejší model X2. Hoci sa špekuluje o možnom príchode čisto elektrického iX4 postaveného na platforme Neue Klasse, spaľovací motor pod kapotou X4 definitívne dohral svoju pieseň.
Smrť posledného mohykána bolí najviac
Azda najsmutnejšou správou pre skutočných nadšencov je ohlásený koniec výroby BMW Z4. Tento dvojmiestny roadster, posledný zástupca kategórie áut stvorených pre radosť z jazdy s vetrom vo vlasoch, má svoj koniec naplánovaný na jar 2026, kedy sa definitívne zastaví jeho produkcia v rakúskom závode Magna Steyr. To, čo túto správu robí obzvlášť bolestivou, je fakt, že BMW neplánuje žiadneho priameho nástupcu.
Značka sa tak kompletne sťahuje z celého segmentu roadsterov, čím nasleduje kroky Mercedesu (koniec SLK/SLC) a Audi (koniec TT Roadster). Spolu s ním končí aj jeho sesterský model, Toyota GR Supra, ktorá zdieľala rovnakú platformu. Éra klasických roadsterov s benzínovým srdcom sa v Mníchove končí. Napriek tomu sa objavila malá iskra nádeje v podobe špionážnych záberov tajomného elektrického kupé. Je možné, že BMW úplne nezanevrie na tieto autá, len ich dušu presunie do batérií.
Mníchov už koná, kým sa Berlín háda
Táto firemná čistka v Mníchove prebieha v tieni paradoxnej politickej drámy, ktorá sa odohráva v Berlíne. Nemecký kancelár Friedrich Merz sa totiž zúfalo snaží vrátiť čas a otvorene bojuje za úplné zrušenie plánovaného zákazu predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035. Tento krok vníma ako misiu na záchranu oslabeného nemeckého priemyslu. Jeho snaha sa však zráža s tvrdým odporom vo vlastných radoch, keďže jeho vlastný minister životného prostredia Carsten Schneider trvá na dodržaní dohody a argumentuje, že priemysel potrebuje pre svoje plánovanie predovšetkým istotu.