Od 11. októbra bude opäť možné cestovať vlakom z hlavnej stanice Bratislava hl. st. do Viedne. Na pondelkovej tlačovej konferencii to oznámil minister dopravy Jozef Ráž (Smer-SD) za účasti generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivana Bednárika a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Petra Helexu.
Priame spojenie na trase Bratislava hl. st. – Viedeň bolo prerušené od 4. marca minulého roka kvôli rekonštrukcii a elektrifikácii úseku Devínska Nová Ves – Marchegg. Minister Ráž zdôraznil význam obnovy trasy: „Teším sa, že dnes môžeme otvárať takúto trať, ktorá má nebojím sa povedať, že až medzinárodný rozmer. Aj keď tento kus medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom možno nevyzerá až tak podstatný, ale je veľmi podstatný, keďže bude spájať Bratislavu s Viedňou. To znamená, opäť sa obnoví možnosť cestovať do Viedne aj z hlavnej stanice Bratislavy, nielen teda z tej petržalskej, ako tomu bolo doteraz,“ povedal Ráž.
Za takmer ročné meškanie môžu povodne aj ochrana chránených živočíchov
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik dodal, že stavebné práce sa podarilo dokončiť po desaťmesačnom omeškaní. Počas rekonštrukcie a elektrifikácie sa objavili rôzne komplikácie – od aprílových a septembrových povodní minulého roka, cez objav podzemného bunkra z obdobia druhej svetovej vojny, až po ochranu chránených živočíchov v okolí stavby. Trať totiž prechádza územím so štvrtým stupňom ochrany prírody.
Prevádzková rýchlosť trate sa zvýši z 80 km/h na 120 km/h, čo skráti cestovný čas, zlepší technické parametre a umožní častejšie spojenia. Celkové náklady na obnovu trate dosiahli ku 6. októbru 2025 viac ako 11,3 milióna eur.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa spresnil, že vlaková súprava bude mať 380 miest na sedenie a očakáva sa, že ročne prepravia až dva milióny cestujúcich. Cestovný čas medzi Bratislavou a Viedňou sa skráti o 11 minút a celkovo bude trvať 56 minút. ZSSK ponúkne 38 vlakových spojov denne, vrátane nových ranných a večerných vlakov REX.