V rámci Európskej únie môžeme volať za rovnaké ceny ako doma. S rozmachom neobmedzených paušálov sa ľudia prestali obmedzovať a aj na dovolenke pokojne telefonujú celé hodiny. Ako veľmi môže takýto telefonát zdražieť, sa na vlastnej koži presvedčil Miloš z Prahy, keď volal svojim rodičom z výletu do Chorvátska. Keď po návrate uvidel účet od operátora, takmer omdlel. Niekoľko desiatok minút ho totiž stálo tisíce českých korún.
Tento rok sa Miloš rozhodol vyraziť na dovolenku na ostrov Mljet. Ten leží až na samom juhu Chorvátska, len niečo málo cez 15 kilometrov od hraníc s Bosnou a Hercegovinou a práve to sa ukázalo ako najväčší problém. „Vôbec som neopustil hranice Európskej únie. Na Mljet som sa dostal výlučne cez územie Chorvátska, napriek tomu mi následne prišiel tučný účet za jediný telefonát, ktorý som podľa operátora mal uskutočniť v Bosne a Hercegovine,“ podelil sa s portálom novinky.cz o svoju skúsenosť Miloš.
Podľa vlastných slov chcel len dať rodičom vedieť, že dorazil v poriadku a ako sa mu páči pri mori. „Volal som necelú hodinu, T-Mobile mi za to naúčtoval cez 2,5 tisíc korún (viac ako 100 eur). Keď som videl tú sumu, myslel som, že omdliem,“ pokračoval v rozprávaní Miloš. Spomínaná suma 2,5 tisíc korún je skutočne len za jeden telefonát. Celková faktúra vrátane ďalších služieb, ktoré zákazník využíva u T-Mobile, presiahla 5000 korún (200 eur).
Pri následnej komunikácii so svojím operátorom zistil, že jeho mobil sa musel prepnúť na sieť z Bosny a Hercegoviny. „Mobilný signál bol na ostrove veľmi slabý, ale vôbec ma nenapadlo, že nie som v chorvátskej sieti, ale že som na vysielači, ktorý je tak ďaleko,“ uviedol.
Signál je aj za hranicami
Operátori si uvedomujú, že šírenie mobilného signálu nekončí na hraniciach danej krajiny. „Ak sa zákazník pohybuje niekde na hraniciach s krajinou mimo EÚ, je skutočne možné, že jeho telefón prechádza medzi dvoma krajinami,“ pripustila hovorkyňa T-Mobilu Patricie Šedivá. „Počas hovoru takáto situácia nie je možná. Ak zákazník stratí signál operátora, ku ktorému je aktuálne pripojený, hovor sa ukončí,“ konštatovala Šedivá.
Zdôraznila však, že užívateľ vždy dostane uvítaciu SMS správu, ktorá informuje o tom, v akej krajine je človek pripojený a aké sú v nej sadzby za mobilné služby. „V pohraničných oblastiach odporúčame sledovať, v akej sieti sa zákazník nachádza, ak chce volať, prijímať hovory alebo posielať SMS,“ dodala hovorkyňa T-Mobilu.

Miloš údajne nedostal uvítaciu SMS správu, čo však mohlo byť spôsobené aj chybou zariadenia. „Je však pravda, že hovor zlyhal a následne som jednoducho zavolal domov znova,“ dodal Miloš.
„Mobilné telefóny sú od výrobcu nastavené tak, aby sa automaticky pripájali k najsilnejšiemu dostupnému signálu. V niektorých oblastiach sa môže stať, že signál operátora zo susednej krajiny je silnejší ako signál miestneho operátora. V takom prípade sa telefón môže automaticky prihlásiť do siete mimo EÚ, aj keď fyzicky nedôjde k prekročeniu hranice,“ odpovedal na otázku Novinky Ioannis Papadopoulos z tlačového oddelenia Vodafonu.
Zároveň poradil, ako môžu podobným problémom cestovatelia predísť. „Na túto možnosť upozorňujeme aj na našich webových stránkach a odporúčame zákazníkom v týchto oblastiach nastaviť si v telefóne ručný výber siete, čím je možné prepínanie obmedziť,“ uviedol Papadopoulos.

Nejde len o problém Chorvátska
Ľudia sa s podobnými problémami nemusia stretnúť len pri cestách do Chorvátska. „Typickým príkladom sú hranice medzi Gréckom a Tureckom, ktoré nie sú v európskom roamingu. Zákazníci by preto mali byť opatrní počas dovolenky na gréckych ostrovoch, ako napríklad Rhodos alebo Korfu, ktoré sa nachádzajú v blízkosti hraníc. Pri cestovaní po Európe je tiež potrebné mať na pamäti, že ani štáty ako Švajčiarsko alebo Monako nie sú súčasťou roamingovej zóny EÚ,“ upozornila Petra Javornická z tlačového oddelenia O2.
„Najmä v týchto oblastiach sa preto oplatí venovať pozornosť uvítacej SMS, ktorú zákazníci dostanú do mobilu hneď po prvom pripojení k sieti operátora v inej krajine. Vďaka nej sa dozvedia dôležité informácie o podmienkach využívania roamingu vrátane cien, ktoré platia pre danú krajinu,“ dodala Javornická.
Pán Miloš sa nakoniec rozhodol reklamovať faktúru a operátor mu vyhovel. Celý príbeh má teda šťastný koniec, nemusí platiť vysoký účet za telefón. Nie je však možné zaručiť, že operátori budú takto ústretoví v každom riešenom prípade.