Ceny palív ŠOKUJÚCO vzrastú! Nová uhlíková DAŇ hrozí drsným zdražením

Zdroj: TASR/Jaroslav Novák, Canva
Reklama

Vysoké daňové zaťaženie pohonných hmôt na Slovensku by čoskoro mohlo vzrásť ešte viac. Európska únia plánuje zavedenie uhlíkovej dane, ktorá by mohla spôsobiť ďalší nárast cien na čerpacích staniciach. Tento krok vyvoláva obavy, že cena benzínu by mohla dosiahnuť až 2,50 eura za liter, informuje portál autoviny.sk. Zdanenie oxidu uhličitého je už realitou v mnohých krajinách EÚ, pričom Nemecko pripravuje reformu systému obchodovania s emisiami, ktorá môže mať zásadný dopad na ceny palív. Ako sa táto daň dotkne slovenských vodičov a čo môžeme očakávať v nasledujúcich rokoch?

Nová uhlíková daň a vplyv na ceny palív

Daňové zaťaženie pohonných hmôt – či už ide o benzín alebo naftu – je na Slovensku už teraz pomerne vysoké. No čoskoro by mohlo ešte vzrásť. Dôvodom je zavádzanie uhlíkovej dane, ktorú Európska únia plánuje presadiť aj u nás. Tento krok vyvoláva obavy z ďalšieho zdražovania na čerpacích staniciach. Bývalý minister hospodárstva Richard Sulík už v minulosti upozorňoval, že cena benzínu by mohla atakovať hranicu 2,50 eura za liter.

 

Európa postupne zavádza daň z emisií CO₂

Zdanenie oxidu uhličitého je v EÚ realitou už v 19 členských štátoch. Tento trend odštartovali škandinávske krajiny už začiatkom 90. rokov, keď zaviedli prvé ekologické dane na emisie. Fínsko, Švédsko, Nórsko a Dánsko patrili medzi priekopníkov v tejto oblasti. V posledných rokoch sa pridávali ďalšie štáty, pričom Rakúsko zaviedlo uhlíkovú daň v roku 2022. Slovensko doteraz odolávalo, no tlak na zavedenie tejto formy zdanenia rastie.

Nemecký model a jeho možné dôsledky

Situácia v Nemecku naznačuje, aký dopad môže mať uhlíková daň na ceny palív. Berlín nedávno schválil reformu systému obchodovania s emisiami, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2027. Odvtedy už nebude existovať pevne stanovená sadzba dane – cena emisií sa bude určovať na základe aukčného systému emisných povoleniek.

 

Aktuálne je v Nemecku stanovená národná cena CO₂ na úrovni 55 eur za tonu, pričom do roku 2026 stúpne na 65 eur. Po roku 2027 sa však jej výška bude odvíjať od dopytu a ponuky na trhu, čo môže viesť k výraznému nárastu cien palív.

Aký bude dopad na vodičov?

Nemecký autoklub ADAC varuje, že uhlíková daň môže zvýšiť ceny palív až o 38 centov na liter. Ak by sa podobný scenár naplnil aj na Slovensku, pri súčasných cenách benzínu na úrovni 1,61 eura a nafty za 1,57 eura by sa ceny priblížili k hranici dvoch eur za liter.

Odhady ďalšieho vývoja sa však líšia. Niektoré analýzy naznačujú, že cena pohonných hmôt by mohla do roku 2030 narásť o 20 centov za liter, iné dokonca varujú pred zdražením o viac než jedno euro.

 

Hrozba zdražovania a kompenzačné opatrenia

Zavedenie uhlíkovej dane by mohlo mať výrazný dopad najmä na vodičov, ktorí denne dochádzajú do práce a sú na auto odkázaní. V niektorých krajinách sa preto diskutuje o kompenzačných mechanizmoch, ktoré by mali zmierniť finančné dôsledky tohto opatrenia pre domácnosti. Ako sa s touto výzvou vysporiada Slovensko, zatiaľ nie je jasné. Ak však uhlíková daň vstúpi do platnosti, motoristi sa budú musieť pripraviť na citeľné zvýšenie nákladov na tankovanie.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis