Generálny prokurátor Maroš Žilinka nariadil preveriť, či cestovná kancelária Happy Travel neporušila zákon, keď ešte v deň svojho úpadku predávala zájazdy. Tisíce klientov si totiž kúpili dovolenky krátko pred oznámením krachu a teraz čakajú, či dostanú späť svoje peniaze.
Viacerí záujemcovia si kúpili dovolenky tesne pred tým ako cestovná kancelária Happy Travel ukončila svoju činnosť. O tom, že cestovná kancelária o pár minút skončí, nemali žiadne informácie a teraz čakajú na to, že svoje peniaze dostanú späť. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
Generálny prokurátor nariadil preverenie
Vo štvrtok (3. júla) zverejnil Maroš Žilinka na sociálnej sieti, že v súvislosti s prípadom vydal pokyn na preverenie možného spáchania trestného činu podvodu.
„V súvislosti s medializovaným úpadkom cestovnej kancelárie HappyTravel.sk som uložil preveriť, či nedošlo ku konaniu zakladajúcemu podozrenie z trestného činu podvodu tým, že boli s klientmi uzatvárané zmluvy a prijímané finančné prostriedky v čase, keď osobám konajúcim v mene cestovnej kancelárie už muselo byť so zreteľom na všetky okolnosti zrejmé, že nenaplnia záväzky voči klientom,“ uviedol.
Prekvapivý krach a rezignácia šéfa
Cestovná kancelária oznámila svoj krach v utorok (1. júla). Táto správa šokovala nielen klientov, ale aj celú verejnosť. Generálny riaditeľ Roman Berkes bol totiž donedávna prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA). Po tejto informácii však okamžite odstúpil z funkcie.
Zaujímavosťou však je, že cestovka až do posledných hodín pred krachom prijímala platby za dovolenky, ktoré však už nemala čas zrealizovať.
Riaditeľ veril v zmenu
Roman Berkes v exkluzívnom rozhovore priznal, že situácia bola vážna, no veril, že sa to podarí zvrátiť. „Situácia bola komplikovaná, to priznávam. Takéto situácie som za tie roky zažil viackrát – nepokoje, krízy, teroristické útoky… Vždy sa to nejak zlomilo. Teraz boli problémy, no do poslednej chvíle som sa snažil tú situáciu zvrátiť,“ vysvetľuje.
Podľa jeho slov ešte dva dni pred oznámením dúfal, že dôjde k dohode s partnermi alebo k získaniu finančnej pomoci. „Do nejakej 14. hodiny v deň úpadku som ešte rokoval. Keď sa však potvrdilo, že pomoc nepríde, neotáľal som a úpadok sme vyhlásili.“
Tisíce klientov
Berkes však zatiaľ nevedel presne povedať, koľko klientov si cez Happy Travel zakúpilo dovolenku, avšak podľa jeho odhadu ide o tisíce ľudí. Po krachu spoločnosti sa totižt okamžite začalo riešiť, či klienti dostanú späť svoje peniaze.
Výplata týchto peňazí by pritom mala prebehnúť z garančného fondu, v ktorom je aktuálne suma 2,8 milióna eur.
Vedeli o tom, že na to nemajú?
Generálna prokuratúra bude teraz skúmať, či firma zavádzala verejnosť vedome. Prípad teda môže skončiť nielen ako obchodné zlyhanie, ale aj ako podvod s trestnoprávnymi dôsledkami.