CHORVÁTSKO dopláca na extrémne navyšovanie cien, TURISTI odchádzajú…Vláda sa snaží HOTELIEROV s cenami uzemniť!

chorvátsko
Chorvátsko. Ilustračné foto. Zdroj: Freepik/elenabatkova, wirestock, EyeEm
Reklama

Chorvatsko sa v posledných rokoch etablovalo ako jedna z najobľúbenejších dovolenkových destinácií v Európe, no rastúce ceny začínajú vyvolávať otázky o budúcnosti jeho turistického odvetvia. Krajina v roku 2024 zaznamenala rekordných návštevníkov, no politici a odborníci varujú pred cenovou stratégiou, ktorá by mohla v budúcnosti ohroziť konkurencieschopnosť.

Medzinárodné médiá začínajú upozorňovať na prudký nárast cien v Chorvátsku. Britský denník Daily Express nedávno kritizoval krajinu za výrazné zdražovanie počas posledných turistických sezón. Podľa údajov vzrástli ceny v chorvátskom cestovnom ruchu za posledné tri roky o celých 50 percent. Píše portál e15.

Tento nárast je výrazne vyšší ako u hlavných konkurentov. Zatiaľ čo Chorvatsko zdražovalo o polovicu, náklady na dovolenku v Španielsku a Grécku vzrástli za rovnaké obdobie len o 15 až 20 percent. Takýto vývoj spôsobil, že Chorvatsko sa stalo drahšou destináciou ako jeho dvaja najväčší rivali v regióne.

Politici vyzývajú na opatrnosť

Situácia sa dostala až na najvyššiu politickú úroveň. Premiér Andrej Plenković sa stretol s predstaviteľmi turistického odvetvia a vyzval na opatrnosť pri stanovovaní cien na rok 2025. Podľa jeho slov by mali byť ceny primerané aj pre samotných Chorvatov.

Minister financií Marko Primorac bol v hodnotení ešte ostrejší: „Buďme realisti, ponuka cestovného ruchu v Chorvátsku nie je natoľko výnimočná, aby odôvodňovala vyšší ceny ako v Grécku, Španielsku alebo Portugalsku.“

Minister turistiky Tonči Glavina poukázal na konkrétne čísla. V roku 2016 boli ceny ubytovania a reštaurácií v Chorvátsku o 64 percent nižšie ako vo Francúzsku a o 46 percent nižšie ako v Taliansku. Do roku 2023 sa však tieto rozdiely zmenšili na pouhu pätinu.

Turistická sezóna 2024: Rekordy napriek obavám

Napriek cenových obavám Chorvatsko v roku 2024 zaznamenalo ďalší rekordný rok. Krajina hostila vyše 21,3 milióna návštevníkov, čo predstavuje 4-percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku. Príjmy od zahraničných turistov za prvých deväť mesiacov roku 2024 dosiahli 13,19 miliardy eur, čo je nárast o 1,7 percenta oproti rovnakému obdobiu roku 2023.

Šéf Chorvátskej asociácie cestovného ruchu Veljko Ostojić odmieta kritiku príliš prudkého rastu cien. Poukazuje na vysokú obsadenosť luxusných zariadení: „Päťhviezdičkové hotely boli 15. augusta minulého roku obsadené z 96,5 percenta a päťhviezdičkové kempy boli na plnej kapacite. To nám hovorí, že trh akceptuje hodnotu, ktorú ponúkame.“

Zmeny v štruktúre návštevníkov

Aj keď celkové čísla sú pozitívne, v štruktúre návštevníkov dochádza k zaujímavým zmenám. Predstavitelia odvetvia sa obávajú odlivu turistov z kľúčových krajín – Nemecka, Rakúska, Talianska a Česka.

Údaje potvrdzujú tieto obavy. Zatiaľ čo v roku 2023 navštívilo Chorvatsko vyše 781 tisíc Čechov, v roku 2024 to bolo už len 729 tisíc. Podobne klesol aj počet nocí, ktoré v krajine strávili.

Na druhej strane sa darí prilákať návštevníkov z iných krajín. Výrazne vzrástol počet britských turistov, pričom Kristjan Staničić, šéf chorvátskeho turistického združenia HTZ, hovorí o „plnom návrate na britský trh„. Pribúdajú aj návštevníci z Poľska, Slovenska a Maďarska.

Slovensko rastúci zdroj turistov

Práve Slovensko sa pre Chorvatsko stáva čoraz dôležitejším trhom. Údaje ukazujú stabilný rast slovenských návštevníkov, čo korešponduje s celkovým trendom nárastu záujmu zo stredoeurópskych krajín. Tento vývoj je pre Chorvatsko obzvlášť dôležitý, keďže pomáha kompenzovať pokles z tradičných zdrojových krajín.

Budúcnosť chorvátskeho turizmu

Minister turistiky Glavina aktuálne varuje: „Konkurencia je tvrdšia než kedykoľvek predtým. Výsledok závisí od nás.“ Poukazuje na to, že konkurenčné krajiny masívne investujú do infraštruktúry, a Chorvatsko tak musí zostať v strehu.

Guvernér centrálnej banky Boris Vujčić sa pripojil k varovaniam o cenová konkurencieschopnosť sa stáva rozhodujúcim faktorom pre udržanie pozitívneho trendu chorvátskeho cestovného ruchu.

Napriek rekordným číslam za rok 2024 zostávajú otázky o udržateľnosti súčasnej cenovej stratégie. Chorvatsko sa nachádza na križovatke – môže pokračovať v premiumovej stratégii a riskovať odliv citlivejších na cenu návštevníkov, alebo môže pristúpiť k umiernenejšiemu prístupu a zachovať si široké spektrum turistov.

Odpoveď na túto dilemu bude mať zásadný vplyv nielen na chorvatský turizmus, ale aj na dovolenkové plány miliónov Európanov, ktorí si Jadran obľúbili ako svoju letnú destináciu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie