Na technickú a emisnú kontrolu sa rozhodne neoplatí prísť nepripravený. Správna údržba auta, potrebné doklady aj znalosť postupov vám môžu ušetriť čas, nervy a peniaze. Prinášame prehľad piatich dôležitých faktov, ktoré by mal poznať každý vodič.
Technická aj emisná kontrola sa týka všetkých vozidiel v evidencii, rozdiely sú však vo frekvencii. Nové auto musí ísť na STK až po štyroch rokoch od prvej registrácie, následne každé dva roky. Staršie autá majú pravidelný interval dvojročnej kontroly.
Príprava auta je kľúčová
Pred STK sa oplatí skontrolovať základné veci ako svetlá, stierače, klaksón, kvapaliny či povinnú výbavu, píše portál hnonline.sk. Nezabudnite ani na čistotu vozidla. Ak si nie ste istí technickým stavom auta, servis dokáže odhaliť skryté chyby a pripraviť vozidlo tak, aby ste kontrolou prešli na prvýkrát.
Potrebné sú aj doklady:
- veľký technický preukaz,
- osvedčenie o emisnej kontrole (pri opakovaných kontrolách),
- protokol o montáži plynového zariadenia pri LPG/CNG,
- certifikát o fóliách na sklách,
- protokol o dočasnej STK, ak idete na opakovanú kontrolu.
Ako prebieha technická kontrola?
Samotná STK trvá približne pol hodiny. Technik najprv skontroluje doklady, následne základné funkcie vozidla (otváranie dverí, okien a podobne). Potom je auto pripojené na meraciu linku, ktorá preverí brzdový systém, emisie a ďalšie dôležité prvky.
Čo ak auto neprejde?
Ak technici odhalia chyby, vodič má 30 dní na ich odstránenie a absolvovanie opakovanej STK. Najčastejšie problémy bývajú s brzdami, pneumatikami alebo únikom kvapalín. Dočasný protokol vodičovi presne určí, čo treba opraviť.
Cena a rezervácia termínu
Ceny STK sa líšia podľa typu vozidla aj kontroly (riadna, opakovaná či administratívna). Termín si dnes pohodlne rezervujete online a zvyčajne ho dostanete do 24 hodín.
Profesionálne stanice STK ponúkajú aj doplnkové služby – odvoz a dovoz auta či možnosť počkať v pohodlnom prostredí pri občerstvení.
Z Bruselu navrhujú STK každý rok pre staršie autá
Európska komisia navrhuje, aby autá staršie ako desať rokov museli absolvovať STK každoročne namiesto dvojročného intervalu. Argumentuje tým vyššou bezpečnosťou a menším počtom nehôd.
Na Slovensku je priemerný vek áut až 15 rokov. Pre majiteľov starších vozidiel by to znamenalo zdvojnásobenie nákladov, namiesto približne 80 eur raz za dva roky by platili každoročne.
Odborníci sa zhodujú. Problém je skôr vodič, nie auto
Predsedníčka Spoločenstva majiteľov STK Monika Horváthová tvrdí, že väčšina vozidiel prichádza na kontrolu v dobrom stave, keďže si ich vodiči nechajú skontrolovať vopred, informuje portál spravy.stvr.sk.
„Stanice technickej kontroly sú pripravené túto záťaž zvládnuť, nakoľko nie sú aktuálne vyťažené. Ľudia využívajú buď predkontrolu na stanici technickej kontroly, alebo si ešte predtým dajú auto skontrolovať v autoservise,“ vysvetlila.
Viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak dodáva, že technické závady sú príčinou len minimálneho počtu nehôd. Na Slovensku ide podľa štatistík o menej než päť prípadov ročne.
„Technický stav spôsobuje dopravné nehody naozaj v minimálnom množstve. Ak si uvedomíme, že na Slovensku v štatistikách som ich našiel do roka menej ako päť, tak to považujem za absolútne neprimerané,“ uviedol Prepiak.
Aj dopravný expert Alexander Štefuca vidí priestor na zvýšenie bezpečnosti skôr v zlepšovaní vodičských zručností a v kvalitnejšej infraštruktúre.
„Je potrebné vylepšiť schopnosti vodičov, aby lepšie zvládali svoje vozidlá. V druhom rade vylepšiť infraštruktúru tak, aby sa ľudia ľahšie a lepšie orientovali v premávke, aby bolo menej miest, ktoré sa zle identifikujú a sú potenciálnymi miestami nehody,“ tvrdí Štefuca.
Súčasťou návrhu Európskej komisie je aj zavedenie digitálnych osvedčení o evidencii vozidiel a pravidelné technické kontroly elektromobilov. Cieľom týchto opatrení je čistejšie prostredie, lepšie dáta o vozidlách a výrazné zníženie počtu vážnych dopravných nehôd v celej Európskej únii.