Motoristov čakajú výrazné zmeny v oblasti technických kontrol. Európska únia pripravuje nové pravidlá, ktoré predpokladajú, že vozidlá staršie ako desať rokov budú musieť absolvovať STK každých dvanásť mesiacov. Ak táto legislatíva prejde na úrovni EÚ, členské štáty vrátane Slovenska ju budú musieť uplatniť.
O zmenách informuje Európska komisia. Zmena sa najviac dotkne tých vodičov, ktorí vlastnia staršie automobily – často preto, že si nemôžu dovoliť kúpu nového vozidla. Nový režim kontrol tak pre nich bude nielen administratívnou, ale najmä finančnou záťažou. Kým dnes platí, že nové autá idú na STK po štyroch rokoch a následne každé dva roky, po novom by museli títo vodiči absolvovať kontrolu každoročne – čo znamená aj dvojnásobné náklady.
Zvyšovanie bezpečnosti
Brusel zdôvodňuje túto iniciatívu snahou zvýšiť bezpečnosť na cestách. Cieľom je znížiť počet dopravných nehôd a s nimi súvisiacich úmrtí či vážnych zranení. EÚ chce vytvoriť bezpečné cestné prostredie, kde sa minimalizuje riziko vážnych kolízií.
Niektorí odborníci však upozorňujú, že častejšie technické kontroly nemusia automaticky znamenať vyššiu bezpečnosť. Viaceré profesijné organizácie z členských štátov už vyjadrili pochybnosti o reálnej účinnosti navrhovaného opatrenia. Zhodujú sa však na tom, že ide o ďalšiu komplikáciu pre bežných vodičov.
Koniec stáčania kilometrov
Nové pravidlá ale skrývajú aj menej diskutovaný motív. Európska komisia totiž zdôrazňuje, že ročné STK pre staršie vozidlá by mali pomôcť aj v boji proti stáčaniu kilometrov – problému, ktorý stále trápi aj slovenský trh s jazdenými autami.
Pravidelnejšia evidencia najazdených kilometrov by podľa EÚ mohla obmedziť manipulácie s tachometrami, ktoré sú časté najmä pri dovoze vozidiel zo zahraničia, ale aj pri domácich predajoch. Takýto krok by mal zvýšiť transparentnosť a dôveryhodnosť trhu s ojazdenými autami.
Hoci nové opatrenia znamenajú vyššie výdavky a častejšie návštevy STK pre poctivých vodičov, jedným z mála pozitív môže byť väčšia ochrana pred podvodmi pri kúpe auta z druhej ruky. Zavedenie ročných kontrol by tak mohlo zasiahnuť tých, ktorí sa snažia klamať s údajmi o stave vozidla.