Na európskom trhu s elektromobilmi sa v apríli 2025 udiala udalosť, ktorá môže znamenať začiatok novej éry. Prvýkrát sa stalo, že čínska automobilka BYD predala v Európe viac elektrických áut než americká Tesla. Rozdiel síce nebol veľký – BYD predal 7 231 batériových elektromobilov, zatiaľ čo Tesla len o 66 menej – no význam tejto zmeny nemožno podceňovať. Ide totiž o symbolický zlom. Kým Tesla zápasí so spomalením predaja, BYD raketovo rastie.
Raketový rast čínskej konkurencie
Zatiaľ čo Tesla zaznamenala v Európe medziročný pokles predaja takmer o polovicu, BYD stúpol o neuveriteľných 169 %. Ešte väčší nárast dosiahol pri plug-in hybridoch – až o 360 %. Tento prudký rast nie je náhodný. BYD aktívne expanduje a investuje do svojej prítomnosti na európskom kontinente. Od oficiálneho vstupu na trh mimo Nórska a Holandska len koncom roku 2022 sa automobilke podarilo etablovať v tridsiatich krajinách.
Široká ponuka za neporaziteľnú cenu
Ako uvádza trend.sk, kľúčovým dôvodom úspechu BYD je jeho cenová stratégia a rozmanitá ponuka modelov. Od malého mestského hatchbacku Seagull, ktorý začína na cene 22 990 eur, až po priestranné SUV či luxusné sedany – BYD pokrýva celé cenové spektrum. V segmente dostupných elektromobilov do 30-tisíc eur má prakticky voľné pole pôsobnosti, keďže konkurencia od Tesly, Volkswagenu či Renaultu nedokáže ponúknuť porovnateľnú cenu. Napríklad základný Model 3 od Tesly stojí vyše 40-tisíc eur, čo je pre mnohých zákazníkov nedostupná hranica.
Lacnejšie batérie, lacnejšie autá
Dôležitým faktorom, ktorý hrá v prospech čínskych značiek, je aj pokles cien batérií. V roku 2024 sa náklady na batérie znížili o 20 %, čím klesli na približne 115 dolárov za kilowatthodinu. To umožňuje výrobcom stláčať cenu vozidiel a priblížiť ich k cenovej parite so spaľovacími motormi. BYD tento trend využíva naplno a získava si zákazníkov najmä tým, že ponúka moderné technológie za dostupnejšie ceny.
Konkurencia sa prebúdza, BYD stavia závody
Európske značky ako Volkswagen, Renault, BMW či Audi síce ešte stále dominujú celkovým predajom elektrických áut, no BYD im rýchlo dýcha na krk. Spolu s ďalšími čínskymi výrobcami predal v apríli 2025 vyše 15-tisíc batériových elektromobilov – medziročne o 59 % viac. Reakciou na rastúci dopyt a zároveň na clá je rozhodnutie BYD presunúť časť výroby priamo do Európy. Plánované sú závody v Maďarsku a Turecku, no nie všetko ide hladko. Európska komisia vyšetruje subvencie na maďarskú fabriku a v Mexiku narazila firma na komplikácie z dôvodu obáv čínskej vlády z úniku technológií.
BYD cieli na všetkých – od bežných vodičov po fanúšikov luxusu
To, čo robí BYD výnimočným, nie je len cena. Ide aj o stratégiu, ktorou sa snaží pokryť všetky skupiny zákazníkov. Či už ide o ľudí hľadajúcich lacné mestské auto, alebo o tých, ktorí si potrpia na luxus a technológie – v ponuke BYD nájdu alternatívu. Spoločnosť sa netají tým, že chce sprístupniť elektromobilitu čo najširšiemu publiku. A aktuálne čísla naznačujú, že sa jej to naozaj darí.