Malý číselný kód na vodičskom preukaze môže výrazne limitovať vodičské oprávnenia. Kód 78 dnes povoľuje jazdu len na autách s automatickou prevodovkou, no Európska únia chystá zmenu, ktorá umožní jednoduchší prechod na manuálne prevodovky. Zároveň sa pripravuje zavedenie digitálneho vodičského preukazu.
Vodiči, ktorí majú kód 78, môžu doteraz šoférovať len vozidlá s automatickou prevodovkou. Európska únia však pripravuje novú smernicu, podľa ktorej bude možné získať plnohodnotné oprávnenie aj na manuálne prevodovky bez absolvovania klasickej skúšky. Podmienkou bude absolvovanie minimálne siedmich hodín špeciálneho školenia a praktickej jazdy, po ktorom sa kód 78 vymaže z preukazu. Informuje o tom portál Autoviny.
Obmedzenia kódu 78
Kód 78 dnes obmedzuje vodičov s automatickou prevodovkou na vozidlá s týmto typom radenia. Školenie na rozšírenie vodičského oprávnenia musí trvať minimálne sedem vyučovacích hodín a môže prebiehať pred alebo po praktickej skúške. Podmienky sa líšia podľa krajín – napríklad vo Francúzsku je potrebné počkať šesť mesiacov po získaní vodičáku, v Nemecku desať hodín školenia môže byť súčasťou základnej praktickej výučby.
Jednoduchší prístup k manuálom
Po zavedení nových pravidiel bude možné získať oprávnenie aj na manuálne prevodovky bez absolvovania celej klasickej skúšky, čo šetrí čas, peniaze a znižuje stres vodičov. Brusel zároveň zvýši flexibilitu školenia – vodiči si budú môcť naplánovať praktickú výučbu podľa svojich možností.

Odborníci odporúčajú, aby tí, ktorí plánujú jazdiť aj na manuále, zvolili klasický vodičský preukaz pre obe prevodovky. Povinné školenie stále zahŕňa minimálne sedem hodín praktickej jazdy, čo predstavuje časovú a finančnú investíciu, no uľahčí prechod medzi typmi prevodoviek v rámci celej EÚ.
Digitálny vodičský preukaz
Európska únia pripravuje aj zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý by mal časom doplniť alebo nahradiť klasickú plastovú kartičku. Digitálny vodičák umožní bezpečný a pohodlný prístup k oprávneniam cez smartfón alebo iné elektronické zariadenia a bude platný vo všetkých členských štátoch.
Cieľom je uľahčiť cestovanie, znížiť riziko falšovania a umožniť rýchlejšiu kontrolu vodičských oprávnení zo strany polície alebo úradov. Aj po zavedení digitálneho preukazu musia vodiči mať všetky doklady pri sebe, pričom úrady môžu overiť ich platnosť elektronicky v reálnom čase.
Postupné zavádzanie zmien
Nová smernica EÚ o vodičských preukazoch sa bude do praxe zavádzať postupne až do roku 2030. Členské krajiny, vrátane Slovenska, majú povinnosť upraviť národnú legislatívu tak, aby zodpovedala harmonizovaným pravidlám Bruselu a umožnila jednoduchší prechod vodičov z automatickej prevodovky na manuálnu.
Radary v Európe a na Slovensku
Gatso RT4 sa bežne používa vo viacerých európskych krajinách, napríklad vo Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku, Holandsku, Fínsku či Chorvátsku. Na Slovensku dominujú moderné 3D radary typu MultaRadar CD/CT. Tieto systémy pracujú s nízkym vysielacím výkonom, čo sťažuje ich včasné odhalenie radarovými detektormi.
Okrem stacionárnych radarov sa na Slovensku používajú úsekové merania priemernej rýchlosti a mobilné laserové radary (napr. LTI 20/20 UltraLyte či TruCAM), ktoré dokážu presne monitorovať vozidlo aj z krátkej vzdialenosti.

Prečo sa neoplatí brzdiť na poslednú chvíľu?
Vodiči by mali pochopiť, že moderné meracie systémy sú sofistikované a spoliehať sa na oneskorenú reakciu je rovnaký omyl doma aj v zahraničí. Jediný spôsob, ako sa vyhnúť priestupkom a riziku nehody, je udržiavať predpísanú rýchlosť počas celej jazdy a neexperimentovať s „poslednými sekundami“.
Technológie sú tu na to, aby chránili, nie aby zbytočne penalizovali, ale ich presnosť nedáva priestor na improvizácie.
Nový prieskum odhalil znepokojujúce správanie vodičov
Podľa výsledkov prieskumu až tretina šoférov počas jazdy aktívne používa mobil – telefonujú, nastavujú navigáciu či vyberajú hudbu. Minister dopravy Jozef Ráž upozorňuje, že ide o trend, ktorý sa zhoršuje: „Tento trend je bohužiaľ rastúci s tým, ako mladšia generácia sa dostáva za volant.“
Mobil ako neviditeľná hrozba: reakcia sa spomaľuje
Odborníci upozorňujú, že držanie mobilu v ruke zamestnáva mozog a výrazne znižuje schopnosť rýchlo reagovať. „Vozidlo, ktoré ide 50-tkou, za sekundu prejde 14 metrov – a to môže byť rozdiel medzi bezpečnou situáciou a nehodou,“ vysvetľuje inštruktor autoškoly Jaroslav Výboštek.


