Čo SLOVÁCI plánujú kupovať na VIANOCE? Prieskum odhalil, ktoré darčeky VEDÚ!

nákupy, Vianoce, šetrenie
Ilustračné zábery Zdroj: Canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Tohtoročné Vianoce na Slovensku sa ponesú v znamení kozmetiky, online nakupovania a nezmenených rozpočtov. Reprezentatívny prieskum ukazuje, že napriek vyšším nákladom na život Slováci neplánujú výraznejšie šetriť a darčeky budú kupovať v podobných sumách ako vlani. Karty však zamiešali preferované typy darčekov – oblečenie stratilo prvenstvo a do popredia sa dostáva starostlivosť o telo.

Najsilnejšou kategóriou tohtoročného darčekového rebríčka je jednoznačne kozmetika, ktorá si podľa prieskumu spoločnosti Home Credit získala priazeň až polovice domácností. Táto kategória vystriedala na prvej priečke minuloročného lídra – oblečenie, ktoré si tento rok nájde pod stromčekom 48 % opýtaných. Na tretiu pozíciu sa prebojovali knihy, darované štyrmi z desiatich Slovákov, čím predbehli tradične silné hračky. Viac ako tretina ľudí dostane aj niečo zo sveta technológií a elektroniky.

Zaujímavosťou je, že zatiaľ čo vlani dominovalo oblečenie pred kozmetikou a hračkami, tento rok spotrebitelia menia svoje nákupné preferencie – výrazne pribúda dopyt po darčekoch osobnej starostlivosti.

Koľko plánujeme minúť: šetrenie sa Vianoc nedotýka

Finančné limity ostávajú podobné ako minulý rok. Približne tretina ľudí plánuje za darčeky minúť 150 až 300 eur, čo naznačuje, že ani rast životných nákladov neodrádza Slovákov od štedrých sviatkov.

Viac ako 400 eur je pripravených investovať 22 % respondentov a 2 % opýtaných dokonca počítajú s čiastkou presahujúcou 1000 eur.

Na opačnom konci rebríčka stojí 14 % Slovákov, ktorí chcú pod stromček investovať menej ako 100 eur – väčšinou mladí do 26 rokov alebo obyvatelia Prešovského kraja.

Podľa analytika Jaroslava Ondrušeka sa finančné správanie Slovákov výrazne nemení a darčekové rozpočty zostávajú stabilné bez výraznej tendencie k šetreniu.

Zľavy nehrajú hlavnú rolu, kombinované nákupy vedú

Hoci zľavy pred Vianocami lákajú, prieskum ukazuje, že väčšina Slovákov sa nimi neriadi.

Len 16 % ľudí plánuje nakupovať výhradne v akciách.

Najbežnejší prístup – deklarovaný 52 % respondentov – je zmiešaný nákup: časť darčekov z výpredajov, časť za bežné ceny.

Každý desiaty človek tvrdí, že zľavy pri vianočných nákupoch vôbec nesleduje.

Online nákupy preberajú dominantnú úlohu

Tohtoročné Vianoce budú opäť o niečo viac digitálne. 47 % Slovákov už nakúpi väčšinu darčekov online a iba menšiu časť v kamenných predajniach.

Ďalších 6 % plánuje vybaviť vianočné nákupy výhradne cez internet.

Napriek tomu si klasické obchody držia stabilnú časť zákazníkov:

  • asi 20 % Slovákov nakúpi prevažnú časť darčekov v kamenných predajniach,
  • a 10 % zostáva verných výlučne tradičným obchodom.

Trend je však jasný – internetové nakupovanie každým rokom rastie a stáva sa prirodzenou voľbou najmä pre mladších nakupujúcich.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis