Predajcovia dokážu vaše správanie v obchode ovplyvniť aj prostredníctvom vôní. Správne zvolené arómy môžu zvýšiť vaše výdavky o desiatky percent a navodiť pocit pohody a radosti. Prezradíme, ako funguje aroma marketing a prečo na nás vône pôsobia tak silno.
Marketingové stratégie sú dnes známe širokej verejnosti, no málokto vie, že vône môžu významne ovplyvniť naše nákupné správanie. Tento odbor sa nazýva aroma marketing.
Aroma marketing – tajná zbraň obchodníkov
„Vôňa vyvoláva reakcie mimoriadne rýchlo, pretože je jediným zmyslom s priamym prístupom k mozgovým štruktúram zodpovedným za emócie a pamäť. Pri vhodnom použití môže ľahko ovplyvniť naše správanie v obchode,“ vysvetľuje expertka Agnieszka Mroczková z Biologickej fakulty Varšavskej univerzity pre Polsat News.
„Čuchové signály, na rozdiel od podnetov prijímaných inými zmyslami, obchádzajú počiatočnú kontrolu v talame a idú priamo do limbického systému, oblasti mozgu zodpovednej za emócie a pamäť. Reakcia na vôňu je preto mimoriadne rýchla a často sa objavuje mimo plného vedomia,“ dopĺňa.
Vianočné vône a ich magický efekt
Predajcovia si starostlivo vyberajú arómy, ktoré v nás vyvolávajú príjemné spomienky a emócie. Pred Vianocami ide o vône ako vanilka, škorica, klinček, pomaranč alebo ihličie, ktoré majú navodiť pocit pohody, radosti z darčekov a tepla domova. Spoločnosť Scent.ology odporúča aj vône evokujúce sedenie pri krbe počas chladnej noci, napríklad vôňu santalového dreva.
Známé vône ovplyvňujú hladinu chemických látok v mozgu – znižujú stresový hormón kortizol a zvyšujú hladinu serotonínu a dopamínu, hormónov šťastia a dobrej nálady.
„To nás núti odniesť si domov aj veci, ktoré by sme si inak nekúpili. Aroma marketing môže zvýšiť výdavky aj o desiatky percent,“ upozorňuje Mroczková.
Podvedomé účinky vôní a impulzívne rozhodnutia
Vône môžu pôsobiť aj podvedome. Niektoré arómy mozog síce zaznamená, no vyššie mozgové štruktúry sa k nim nedostanú. „Čím viac sme unavení, tým slabšie sú naše vyššie mozgové štruktúry, zatiaľ čo silnejšie sú tie emocionálne. Preto sa naše rozhodnutia stávajú impulzívnejšími,“ dodáva Mroczková.
Čuchové vnemy ovplyvňujú aj to, ako vnímame samotný obchod. Príjemné pocity spojené s vôňou sa prenášajú na predajňu, a zákazníci sa k nej radi vracajú, uvádza marketingová spoločnosť The Aroma Trace.
Aroma marketing sa však nevyužíva len pred Vianocami. Rôzne vône pomáhajú budovať identitu značky, odlišujú ju od konkurencie a zvyšujú jej zapamätateľnosť. Predajcovia pritom kombinujú aj ďalšie zmysly – dizajn značky, predajne, produktov, hudbu a ďalšie vnemy, aby vytvorili komplexný a príjemný zážitok z nakupovania.

