Najnovšia digitálna analýza vraku Titanicu, založená na plnoformátovom 3D skene, odhalila nové detaily o potopení lode. Presná 3D replika ukazuje, ako sa loď roztrhla na dve časti, keď sa potopila po náraze do ľadovca v roku 1912 – pri katastrofe prišlo o život 1 500 pasažierov. Sken potvrdzuje svedectvá očitých svedkov o priebehu tragédie.
Odborníci študovali jednu z obrovských kotolní Titanicu – na skene je to dobre vidieť, pretože je umiestnená v zadnej časti prednej časti v bode, kde sa loď rozlomila na dve časti. Informuje portál BBC. Cestujúci uviedli, že svetlá stále svietili, keď sa loď ponorila pod vlny.
Konkávny tvar niektorých kotlov naznačuje, že boli v činnosti aj v momente, keď ich zaliala voda. Otvorený ventil v zadnej časti vraku naznačuje, že para ešte prúdila a systém na výrobu elektriny ostával v prevádzke.
Stalo by sa to vďaka tímu inžinierov vedených Josephom Bellom, ktorý zostal vzadu, aby lopatou nasypal uhlie do pecí, aby udržali svetlá. Všetci zomreli pri katastrofe, ale ich hrdinské činy zachránili veľa životov.
„Nechali svetlá a energiu pracovať až do konca, aby dali posádke čas na bezpečné spustenie záchranných člnov s trochou svetla namiesto absolútnej tmy,“ povedal pre BBC Parks Stephenson, analytik Titanicu.
Tieto fakty podporujú hypotézu, že technici na lodi vedome udržiavali svetlá zapnuté, aby umožnili posádke spustiť záchranné člny v aspoň čiastočnom osvetlení.
Simulácia odhalila trhliny menšie než list papiera
Tím vedcov vytvoril podrobný štrukturálny model Titanicu, ktorý slúžil ako základ pre počítačovú simuláciu zrážky s ľadovcom. Použili pritom pokročilé algoritmy, superpočítačové výpočty a presné údaje o pohybe lode.
Simulácia ukázala, že Titanic zasiahol ľadovec len okrajovo. Napriek tomu vznikli v trupe početné trhliny – niektoré podľa analýzy veľké len ako list papiera formátu A4.
Titanic bol navrhnutý tak, aby zostal na hladine aj v prípade zatopenia štyroch vodotesných oddelení. Simulácia však vypočítala niečo iné. Tieto trhliny sa rozšírili naprieč šiestimi vodotesnými oddeleniami, čo bolo nad rámec maximálneho možného poškodenia, ktoré by ešte loď dokázala prežiť.
„Rozdiel medzi potopením a nepotopením Titanicu spočíva v jemných okrajoch otvorov o veľkosti kusu papiera,“ povedal Simon Benson, asistent námornej architektúry na University of Newcastle.
„Problém je však v tom, že tieto malé diery sú po celej dĺžke lode, takže záplavová voda prichádza pomaly, ale isto do všetkých týchto dier a nakoniec sú priehradky zaplavené cez vrch a Titanic sa potopí.“
Simulácia vypočítala, že ľadovec spôsobil na trupe tenkú čiaru malých šrámov.
Podmorské drony mapovali vrak do posledného detailu
Presný 3D model vznikol na základe viac ako 700-tisíc snímok zo všetkých uhlov, ktoré podmorské drony zhromažďovali počas 200 hodín.
Mapovanie prebiehalo vo veľkej hĺbke – až 3 800 metrov pod hladinou Atlantiku.
Keďže vrak je taký veľký a leží v šere hlbín, jeho skúmanie pomocou ponoriek ukazuje len vzrušujúce momentky. Skenovanie však poskytuje prvý úplný pohľad na Titanic. Obrovská prova leží vzpriamene na morskom dne, takmer ako keby loď pokračovala vo svojej plavbe.
Získané zábery ponúkajú detailný pohľad na štruktúru lode vrátane lodných svetlíkov, ktoré sa podľa všetkého rozbili pri náraze do ľadovca. Tento fakt korešponduje s výpoveďami preživších, ktorí tvrdili, že ľad sa pri zrážke dostal až do ich kabín.
Nový dokument ukáže digitálnu rekonštrukciu tragédie
Výsledky výskumu budú prezentované v pripravovanom dokumente „Titanic: Digitálna záchrana“, ktorý vytvorili National Geographic a Atlantic Productions. Dokument ponúkne vizuálne spracovanie najnovších vedeckých zistení a umožní divákom nazrieť do skutočného priebehu jednej z najznámejších námorných tragédií histórie.