Minister dopravy Jozef Ráž oznámil, že Slovensko čaká rozšírenie cyklistickej infraštruktúry o 200 kilometrov nových trás. Podľa jeho slov sa výstavba rozbehne naprieč všetkými regiónmi, pričom veľká časť projektov je už vo fáze príprav. Bratislava zároveň ukazuje, že s podporou z Plánu obnovy a odolnosti sa dajú realizovať aj strategické projekty, ktoré výrazne zvýšia bezpečnosť a komfort cyklistov v hlavnom meste.
Primátor Matúš Vallo zdôraznil, že práve v hlavnom meste už bolo zrealizovaných alebo sa dokončuje viac ako 15 kilometrov nových cyklotrás. Za najdôležitejší projekt tohto roka označil šesťkilometrovú petržalskú cykloradiálu, ktorá vznikla pozdĺž trate električky č. 3. Táto stavba podľa neho jasne ukázala, že cyklodoprava má potenciál zmeniť spôsob, akým sa obyvatelia presúvajú po Bratislave.
K prioritám patrí aj lepšie prepojenie už existujúcich úsekov. Ako príklad uviedol nové trasy medzi Mlynskými nivami a Dunajskou ulicou, ktoré odstránili dlhoročný problém cyklistov na úzkej ceste plnej áut.
Rovnako dôležité je spojenie Hraničnej a Bajkalskej s Ružinovom a centrom, ako aj budovanie cyklochodníka pri Karloveskej zátoke, ktorý umožní pohodlné napojenie Karlovej Vsi na širšie centrum mesta.
Financovanie a projekty z Plánu obnovy
Viceprimátorka Tatiana Kratochvílová pripomenula, že práve vďaka Plánu obnovy a odolnosti sa podarilo v Bratislave vybudovať viacero kľúčových úsekov. Medzi nimi je 1,5-kilometrový cyklochodník na Hradskej ulici, 700-metrová trasa na ulici 29. augusta, ktorá sa spája s Dunajskou cestou a ďalej smeruje do Ružinova, či úsek na Račianskej ulici.
V súčasnosti mesto pripravuje aj Lamačskú radiálu, ktorá spojí Zidiny s Ostružinovým chodníkom. Ministerstvo dopravy už podpísalo zmluvy na financovanie štyroch ďalších projektov v hodnote približne jeden milión eur, vďaka ktorým pribudne viac ako šesť kilometrov novej infraštruktúry.
Celoslovenské plány a výzvy
Minister dopravy Jozef Ráž vyhlásil, že do konca roka 2026 bude po Slovensku hotových a odovzdaných 200 kilometrov cyklotrás. Zdôraznil, že záujem o výstavbu je vo všetkých regiónoch, no upozornil, že tretia cyklovýzva rezortu dopravy sa už uzatvára. V rámci tohto programového obdobia už ministerstvo nemá ďalšie zdroje na financovanie.
Podľa Ráža preto budú musieť mestá a obce hľadať financie aj z iných zdrojov, konkrétne z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI), ktoré má k dispozícii ďalšie mechanizmy na podporu cykloprojektov.
Cieľom je bezpečnejšia a ekologickejšia doprava
Rozvoj cykloinfraštruktúry má podľa predstaviteľov štátu aj samospráv strategický význam. Nejde len o počty kilometrov, ale aj o kvalitné prepojenie už existujúcich trás, ktoré uľahčia každodenné cestovanie tisíckam ľudí. Nové úseky majú znížiť závislosť od automobilovej dopravy, zvýšiť bezpečnosť cyklistov a podporiť ekologickejšie spôsoby mobility.
Minister Ráž, primátor Vallo aj viceprimátorka Kratochvílová sa zhodli, že cyklotrasy majú potenciál zmeniť mestá a regióny k lepšiemu. Do roku 2026 by tak cyklisti po celom Slovensku mali mať k dispozícii stovky nových kilometrov bezpečných a moderných trás.