Od augusta a októbra 2025 sa rozšíri sieť spoplatnených ciest pre nákladné vozidlá a autobusy. Ministerstvo dopravy pridáva desiatky nových úsekov na diaľniciach, rýchlostných cestách aj cestách I. triedy. Zmeny prinesie novela vyhlášky č. 228/2020 Z.z.
Rozšírenie elektronického výberu mýta je podľa ministerstva štandardným krokom, ktorý reflektuje výstavbu nových obchvatov, rekonštrukcie ciest a kapacitné úseky uvedené do prevádzky. Výber mýta generuje pre štát stovky miliónov eur ročne a zároveň má pokryť údržbu cestnej siete. Informuje o tom portál Pravda.
Desiatky nových úsekov
Hlavné zmeny vstúpia do platnosti 1. augusta 2025, ďalšie budú nasledovať od 15. októbra. Nové spoplatnené úseky sa dotknú najmä regiónov Oravy, Liptova, Spiša, juhovýchodného Slovenska, ale aj Zvolena či Banskej Bystrice.
Medzi nové segmenty patrí napríklad úsek na rýchlostnej ceste R3 medzi Trstenou a Tvrdošínom, ako aj medzi Tvrdošínom a Nižnou nad Oravou. Na rýchlostnej ceste R4 sa bude mýto vyberať na trase od hranice s Maďarskom cez Kechnec a Valaliky až po Košice a Prešov.
Zmeny sa týkajú tiež ciest I. triedy – konkrétne ide o úseky na cestách I/17, I/18, I/19, I/59 a I/66.
Povinnosť platiť na krátkych úsekoch
V mnohých prípadoch ide o niekoľkostometrové či niekoľkokilometrové segmenty – typicky pri obchvatoch miest, križovatkách alebo napojeniach na diaľnice. Napriek krátkej dĺžke musia dopravcovia tieto úseky zohľadniť pri plánovaní trás, inak im hrozia sankcie.
Všetky vozidlá nad 3,5 tony budú musieť mať aktívne mýtne zariadenie (tzv. OBU jednotku) a budú platiť poplatok podľa aktuálnej sadzby.
Niektoré úseky končia
Novela neznamená len rozšírenie zoznamu. Zrušená bude napríklad celá cesta I/69, ktorá prechádza stredným Slovenskom. Dôvodom sú legislatívne a technické úpravy trasovania, podľa rezortu dopravy to môže súvisieť aj s budúcimi zmenami v rámci cestnej siete.
V prílohách vyhlášky dochádza tiež k úpravám pri ceste I/17 – pôvodný zoznam úsekov sa ruší a nahrádza sa novým, aktualizovaným.
Zmena vyhlášky reflektuje modernizáciu
Cieľom úpravy je zabezpečiť férovosť systému výberu mýta. V praxi to znamená, že všetky nové, modernizované a kapacitne významné úseky budú zaradené medzi spoplatnené.
Štát tak získa ďalšie financie do rozpočtu a zároveň sa očakáva zníženie vyhýbania sa mýtnym úsekom cez menšie obce.