Chorvátsko, známe svojim rozmanitým pobrežím a malebnými historickými mestečkami, začína byť pre turistov pridrahé a to aj pre tých solventnejších. Keďže ceny rastú rýchlejšie ako v Grécku, Španielsku a Taliansku, úradníci a obchodníci sa obávajú, že návštevníci môžu ísť inam za lepšími ponukami.
Premiér Andrej Plenković varoval, že udržanie konkurencieschopných cien je kľúčom k ochrane turistického priemyslu v krajine, približuje portál pre elektronický vízový systém etias.com.
Drahšie ako lídri turizmu
Za posledné tri roky vzrástli ceny cestovného ruchu v Chorvátsku približne o 50 %, zatiaľ čo ostatné stredomorské krajiny zaznamenali nárast „len“ o 15 – 20 %.
Tento prudký nárast spôsobil, že Chorvátsko je drahšie ako hlavní konkurenti ako Grécko a Španielsko, čo ohrozuje jeho cenovú dostupnosť.
V mnohom to platí aj pre domácich, z ktorých niektorí síce na turizme zarábajú, avšak enormné zdražovanie nevedia uniesť, dokonca štrajkujú.
Nízke dane, no vysoké ceny
Cenový skok nie je spôsobený vyššími nákladmi na energie ani sadzbami DPH. Chorvátsko má jedny z najnižších cien energií v eurozóne a zníženú sadzbu DPH pre cestovný ruch na úrovni 13 %.
Namiesto toho rastúce náklady v sektore pohostinstva vytlačili ceny nahor, čo spôsobilo stagnáciu prenocovaní a pokles výdavkov turistov.
Pokles ľudí z kľúčových krajín
Vplyv rastúcich cien je už jasný, keďže menej turistov prichádza z kľúčových trhov ako Nemecko, Česká republika, Rakúsko a Taliansko. Minulé leto klesli príjmy Chorvátska zo zahraničného cestovného ruchu počas hlavnej sezóny mínus 0,7 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Kristjan Staničić, riaditeľ Chorvátskeho národného turistického združenia, poznamenal, že veľa cestovateľov sa teraz zameriava na to, aby za svoje peniaze dostali čo najlepšiu hodnotu. Jeho analýza ukázala, že pre 2/3 hlavných chorvátskych trhov sú náklady najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní sa.
Koniec chorvátskej dovolenky, ako ju poznáme?
Vláda vyzýva priemysel, aby konal
Minister financií Marko Primorac kritizoval priemysel za prílišné zvyšovanie cien a povedal: „Mám pocit, že ste sa nechali trochu uniesť.“
Tvrdil, že chorvátsky cestovný ruch neospravedlňuje vyššie ceny ako Grécko, Španielsko alebo Portugalsko. Poznamenal tiež, že chorvátski daňoví poplatníci podporujú turistický priemysel prostredníctvom daňových politík, no mnohí si nemôžu dovoliť dovolenku vo vlastnej krajine.
Minister cestovného ruchu Tonči Glavina tento problém uznal a označil rok 2025 za kľúčový pre zvýšenie cenovej konkurencieschopnosti Chorvátska. Aj keď odmietol myšlienku bojkotu cestovného ruchu, pripustil, že na udržanie počtu návštevníkov môže byť potrebné zníženie cien.
Podnikatelia nesúhlasia
Lídri hotelového priemyslu tvrdili, že rastúce mzdy a inflácia, nie honba za ziskom, zdvihli ceny. Veljko Ostojić z Chorvátskeho zväzu cestovného ruchu uviedol, že zisky hotelov klesli, pretože náklady rastú rýchlejšie ako príjmy.
Poznamenal tiež, že ceny hotelov v Chorvátsku v minulom roku vzrástli len o 1,9 %, zatiaľ čo ostatné stredomorské destinácie zaznamenali nárast o 4,5 % (Chorváti však zdraželi už niekoľkýkrát, pozn. red.)
Chorvátske združenie rodinného ubytovania tiež vyjadrilo obavy z vysokých provízií z globálnych rezervačných platforiem. Niektorí lídri v tomto odvetví navrhli vytvorenie národného rezervačného systému, aby sa znížilo spoliehanie sa na medzinárodné platformy.
Neistota európskeho turizmu
Situácia v Chorvátsku je varovaním pre EÚ. Ekonomika závislá od cestovného ruchu je citlivá na zmeny cien a udržanie primeraných nákladov je kľúčom k stabilite.
Iné stredomorské krajiny, ako Španielsko a Grécko, to môžu vziať na vedomie a upraviť svoje cenové stratégie, aby sa vyhli strate návštevníkov a zároveň si zachovali silné ekonomiky.
Ak Chorvátsko nebude riešiť svoj problém s cenovou dostupnosťou, môže prísť o svoje miesto na stredomorskom turistickom trhu napriek tomu, že mnohí cestovatelia zo vzdialenejších lokalít, najmä zo zámoria, ho stále len objavujú.
Aktuálne ceny v Chorvátsku
Vytiahli sme pre vás priemerné cenové dáta z „výkladnej skrine“ chorvátskeho turizmu, oblasti Makarska, z cenového porovnávača numbeo.com.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)