Švajčiarsky expert na mobilitu Vincent Kaufmann navrhuje kontroverzné zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach na 60 km/h, čo by malo zlepšiť plynulosť premávky a motivovať ľudí k využívaniu verejnej dopravy. Tento radikálny krok by však výrazne zmenil naše cesty a spôsobil by aj nové výzvy v oblasti dopravnej politiky a ekologických cieľov. Kým v niektorých krajinách sa diskutuje o zvyšovaní rýchlostných limitov, Kaufmann varuje pred rozširovaním diaľnic, ktoré považuje za nesprávne riešenie, informuje portál autoviny.sk.
Pomalšia jazda, plynulejšia premávka?
Podľa Kaufmanna by zníženie povolenej rýchlosti na 60 km/h malo viaceré výhody. „Cesta medzi Ženevou a Lausanne by síce namiesto súčasných 45 minút trvala približne hodinu a desať minút, no premávka by sa stala plynulejšou a celkovo menej hektickou,“ argumentuje odborník.
Radikálna zmena by mala vplyv aj na rýchlostné pokuty. Kým dnes je jazda rýchlosťou 130 km/h bežná, v prípade prijatia tejto úpravy by takáto rýchlosť znamenala automatické odobratie vodičského preukazu.
Rozšírenie diaľnic? Chybný krok, tvrdí Kaufmann
Švajčiarsky profesor sociológie, ktorý vedie Laboratórium pre urbánnu sociológiu na prestížnej univerzite v Lausanne, je presvedčený, že rozširovanie diaľničných sietí nie je riešením dopravných problémov. „Ak sa kapacita cesty zväčší, automaticky sa zvýši aj počet áut, ktoré ju využívajú. Ak sa naopak priestor pre dopravu obmedzí, časť vodičov si nájde iné alternatívy – napríklad verejnú dopravu,“ vysvetľuje.
Kaufmann upozorňuje aj na ekologické hľadisko. Tvrdí, že rozširovanie diaľnic ide priamo proti cieľom Parížskej klimatickej dohody, ktorá si kladie za cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. „O tejto téme diskutujem už celé roky, ale reálne kroky sú minimálne. Je to veľmi frustrujúce,“ vyjadril sa nahnevane.
Kým Švajčiari chcú spomaliť, iné krajiny zrýchľujú
Zatiaľ čo Kaufmann presadzuje dramatické obmedzenie rýchlosti, iné krajiny idú opačným smerom. Česká republika plánuje na vybraných úsekoch zvýšiť maximálnu rýchlosť až na 150 km/h. O podobnom kroku sa aktuálne diskutuje aj v Rakúsku.
Aj keď je návrh švajčiarskeho odborníka zatiaľ len teóriou, vyvoláva vášnivé diskusie o tom, ako by mala vyzerať budúcnosť dopravy – či už v Európe, alebo vo svete.