Európska únia pripravuje ďalší zásadný krok v rámci svojej klimatickej politiky, ktorý sa dotkne bežných ľudí viac, než si mnohí uvedomujú. Zavedenie emisných povoleniek pre domácnosti, plánované od roku 2027, môže výrazne zdvihnúť ceny energií a ďalších základných služieb. A podľa ekonomického analytika Lukáša Kovandu z Trinity Bank nebude Slovensko schopné tento nápor zvládnuť tak ľahko ako niektoré susedné krajiny.
Česká národná banka (ČNB) už odhaduje, že povolenky s cenou okolo 57 eur za kus zvýšia infláciu približne o 1,2 percentuálneho bodu. To by samo o sebe bolo citeľné, no Kovanda upozorňuje, že reálne trhové ceny emisných povoleniek sú výrazne vyššie. Informoval denník Pravda.
„Termínový kontrakt na povolenky pre rok 2027 sa nedávno obchodoval za rekordných 86,40 eura, čo je takmer o polovicu viac, než s čím rátala ČNB,“ vysvetľuje odborník. Ak by tieto trhové očakávania boli pravdivé, inflačný dopad by sa mohol vyšplhať až na takmer 2 percentuálne body.
Pre české domácnosti by to znamenalo takmer zdvojnásobenie pôvodného odhadu dopadu inflácie. A čo je horšie, naša krajina bude týmto nárastom zasiahnutá ešte výraznejšie.
Susedia sú na tom lepšie, Slovensku škodí Euro
Hlavný problém podľa Kovandu spočíva v tom, že zatiaľ čo Česká republika si môže reagovať na cenový šok vlastnou menovou politikou, teda napríklad zvýšiť úrokové sadzby a tak mierniť infláciu, Slovensko, ako člen eurozóny, takéto možnosti nemá.
„Slovensko nemá vlastnú menovú politiku, pretože tú sme odovzdali Nemecku, prijatím eura,“ hovorí analytik. Zatiaľ čo ČNB už teraz naznačuje, že by kvôli emisným povolenkám mohla základnú úrokovú sadzbu zvýšiť až na približne 3,5 percenta, v eurozóne sa očakáva, že sadzby budú o viac ako jeden percentuálny bod nižšie.
Kovanda pripomína, že podobná situácia sa už raz ukázala počas pandémie, keď Estónsko trpelo infláciou vyše 25 percent, zatiaľ čo Česko malo o niekoľko percent menej. Tento rozdiel v schopnosti reagovať na lokálne inflačné tlaky je práve dôsledkom odlišnej menovej politiky.
Pravá cena zelenej transformácie je oveľa vyššia
Cena 57 eur za povolenku, ktorú uvádza ČNB, však podľa analytika nebude koniec príbehu. Aby bola klimatická politika Európy účinná a krajiny dokázali splniť ambiciózny cieľ uhlíkovej neutrality do roku 2050, bude potrebné, aby sa cena emisných povoleniek zvýšila výrazne.
„Podľa viacerých odborných štúdií by mala dosiahnuť približne 260 eur, inak ľudia nebudú dostatočne motivovaní obmedziť používanie áut so spaľovacími motormi alebo vykurovanie fosílnymi palivami,“ vysvetľuje Kovanda.
Pre bežnú domácnosť by takáto cena znamenala dramatický zásah do rozpočtu. Podľa jeho výpočtov by priemerná česká rodina žijúca v rodinnom dome a vlastniaca jedno auto musela rátať s dodatočnými nákladmi približne 83 000 českých korún ročne, teda vyše 3 300 eur.
Stredná trieda zaplatí najviac, sociálne kompenzácie pomôžu len čiastočne
Kovanda zároveň zdôrazňuje, že na rozdiel od nízkopríjmových domácností, ktoré by mohli získať časť financií späť cez sociálne dávky, hlavným bremenom tejto transformácie bude stredná trieda.
„Práve tá bude musieť financovať túto zelenú transformáciu, čo bude pre mnohé rodiny veľmi náročné,“ varuje analytik. Zároveň kladie otázku, či sú vlády a samotní občania pripravení na takúto výraznú zmenu životnej úrovne a nákladov.
Zavedenie emisných povoleniek pre domácnosti je len jednou z mnohých zmien, ktoré nás čakajú v nasledujúcich rokoch v rámci plnenia európskych klimatických záväzkov. Slovensko bude musieť nájsť spôsob, ako zvládnuť prudké zdraženie energií a nákladov bez možnosti pružne reagovať menovou politikou.
Otázkou ostáva, akým spôsobom vláda a Európska únia zabezpečia, aby zelená transformácia nebola iba bremenom pre domácnosti, ale aj príležitosťou na modernizáciu a udržateľný rozvoj.