Zavedenie emisných povoleniek pre domácnosti má byť pre Európsku úniu akýmsi experimentom, ktorý má ukázať, či je spoločnosť pripravená žiť ekologickejšie – aj za cenu vyšších nákladov. V praxi to znamená, že aj bežné činnosti ako kúrenie či jazda autom budú podliehať novým poplatkom. Tie sa budú odvíjať od množstva vypustených emisií, a teda priamo ovplyvnia rodinné rozpočty.
Zatiaľ čo myšlienka „zelenej transformácie“ pôsobí na papieri ušľachtilo, jej reálne dôsledky môžu byť pre mnohé domácnosti citeľné. Ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda na pravda.sk upozorňuje, že tento systém sa dotkne predovšetkým strednej a nižšej vrstvy obyvateľstva, nie však tých najbohatších. Elity si podľa neho svoj komfort udržia – vrátane súkromných letov či luxusných áut – kým bežní ľudia budú musieť platiť za každé kilo oxidu uhličitého.
Ceny energií aj palív porastú. Poplatky sa budú odvíjať od reálnej spotreby. Zmeny sa prejavia postupne, no trvalo a domácnosti budú musieť prispôsobiť svoj životný štýl.
Trh, špekulanti a skryté záujmy
Systém emisných povoleniek ETS 2 sa stal predmetom záujmu investorov z celého sveta. Obchodovanie s nimi prebieha na burzách, kde ceny rýchlo rastú. Kovanda upozorňuje, že aj napriek politickým vyhláseniam o „zastropovaní cien“ sa nič podobné v praxi nedeje. Cena jednej povolenky na lipskej burze EEX sa vyšplhala až na 86 eur – teda o 92 % viac, než mal byť plánovaný strop.
Podľa odborníkov tak ide o trh, ktorý už dávno neslúži len ekologickým cieľom, ale aj finančným záujmom investorov a špekulantov. Tí využívajú výkyvy cien a očakávania budúcich regulácií na svoje zisky. Ako povedal Kovanda: „Je fascinujúce, koľko ľudí to stále nepochopilo, alebo sa robia, že to nepochopili“. Systém sa tak čoraz viac podobá na hru veľkých hráčov, v ktorej bežní občania hrajú len vedľajšiu úlohu.
Kým finančné fondy môžu profitovať z rastúcich cien, obyvatelia menších miest a vidieka si priplatia za kúrenie aj cestovanie. Dôchodcovia či rodiny s nižšími príjmami tak budú niesť bremeno opatrení, ktoré mali pôvodne slúžiť na ochranu klímy.
Slovenský postoj a neistá budúcnosť
Na Slovensku zatiaľ systém ETS 2 nebol úplne implementovaný. Minister životného prostredia Tomáš Taraba uviedol, že Slovensko zatiaľ len umožnilo subjektom reportovať výšku svojich emisií bez sankcií. Povinnosť nakupovať emisné povolenky zatiaľ neplatí, čo dočasne chráni domácnosti pred zdražovaním.
Napriek tomu sa očakáva, že v budúcnosti bude tlak EÚ na zavedenie povoleniek narastať. Otázkou zostáva, či sa podarí nastaviť systém tak, aby mal skutočný ekologický prínos – a zároveň neohrozil sociálnu stabilitu. Ak sa totiž naplnia obavy ekonómov, môže sa stať, že energetická chudoba sa stane bežnou súčasťou života mnohých Európanov.
Európska únia chce týmto krokom ukázať cestu k udržateľnosti. No zatiaľ to vyzerá tak, že cesta bude omnoho drahšia, ako sa pôvodne očakávalo.