Ak máte problém s energopomocou, môžete sa obrátiť aj na svoj okresný úrad. Tamojšie Klientske centrá by vám mali poskytnúť všetky informácie o spôsobe, forme a procese poskytovanej energopomoci. S konkrétnymi nezrovnalosťami týkajúcimi sa vášho prípadu vám však pracovníci klientskeho centra zatiaľ nepomôžu. Ministerstvo tvrdí, že za zdržanie môže nedávny kybernetický útok.
V klientskych centrách by mala pribudnúť aj nová funkcionalita, ktorá umožní v rámci všetkých dostupných informácií preveriť konkrétnu situáciu každého klienta a navrhnúť riešenie pre danú energetickú domácnosť alebo odporučiť klientovi ďalší postup. Klientske centrá mali podľa rezortu hospodárstva poskytovať tento typ pomoci už skôr, ale jeho spustenie ovplyvnil nedávny kybernetický útok na servery ministerstva hospodárstva, čo si vyžiadalo viacero preventívnych bezpečnostných opatrení.
Práve implementácia týchto opatrení spôsobila aj časové oneskorenie nasadenia systému energopomoci pre klientske centrá.
Od 15. 12. mali zamestnanci v klientskych centrách riešiť aj konkrétne problémy a námietky občanov. “Boli sme pripravení tak, že od 15. 12. by začal tento námietkový proces,” potvrdila pre TA3 ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD).
Zatiaľ sa tak nestalo. Klientskym centrám stále chýbajú potrebné údaje. Okrem toho opozícia ministerstvu vyčíta, že klient musí mať pri návšteve klientskeho centra od členov domácnosti splnomocnenie, alebo musia s nimi prísť do klientskeho centra. “To je zasa raz ďalšia nezvládnutá funkcionalita alebo nefunkcionalita tohto systému,” kritizuje systém poslanec NR SR Marián Viskupič (SaS).
Ministerka hospodárstva sa bráni tým, že ľudia pri zadávaní údajov na webovú stránku, kde si chceli nárok na energopomoc overiť, zadali často zlé odberné čísla. “Preto sme povedali, áno, budeme sa vám venovať . Ak máte pocit, že sú chybné dáta alebo, že chybne Vám vyrátalo bonitu, budeme sa vám venovať na klietkom pracovisku,” argumentuje ministerka hospodárstva Saková.
Trvalý pobyt si môžete zmeniť
Ďalším problémom, na ktorý sa ľudia, ktorí nedostali energopomoc, sťažujú, je trvalý pobyt. Ministerka Saková vysvetlila, ľudia si ho stále môžu zmeniť. Štát im potom nárok na energopomoc ešte raz prepočíta.
“Po troch mesiacoch zase pustíme beh na výpočet a prehodnotenie odberných miest a tieto všetky veci sa zahrnú do tohto výpočtu,” dodala pred novinármi Saková.
Opozičné KDH si myslí, že ministerstvo hospodárstva nie je vhodné na rozdeľovanie energopomoci, ktorá je podľa nich sociálnou dávkou.
„Už desiatky rokov fungujú sociálne dávky, podpora pre domácnosti príspevkom na bývanie. MPSVR je presne to ministerstvo, ktoré má presnú znalosť prostredia, má expertov, vie komu a ako dávky poskytuje,“ vysvetlil na tlačovej besede podpredseda KDH Viliam Karas.
Karas si myslí, že vláda urobila chybu, keď zverila energopomoc „nekompetentnému subjektu“, ktorý nikdy sociálne dávky neposkytoval. Výsledkom je podľa neho drahý a nefunkčný systém, ktorý doteraz stál 17 miliónov eur.
A ešte zlá správa pre tých, ktorí kúria drevom a uhlím. Tí totiž môžu na energopomoc zabudnúť. Ministerka Saková to odôvodňuje tým, že pri takomto type paliva je problém nielen stanoviť konkrétnu pomoc, ale štát navyše o tejto skupine ľudí nemá žiadne údaje.


