Európska komisia v rámci svojej stratégie udržateľného a konkurencieschopného automobilového priemyslu investuje 1,8 miliardy eur, ktoré budú venované vytvoreniu bezpečného dodávateľského reťazca pre suroviny potrebné na výrobu batérií. Tento krok je súčasťou širšieho plánu, ktorý má zabezpečiť, aby EÚ nebola strategicky závislá na externých dodávateľoch a aby podporila domáci priemysel.
Automobilový priemysel čelí výzvam
Európsky automobilový priemysel sa v súčasnosti nachádza pod tlakom, informujú Novinky. Čelí problémom ako slabý dopyt po elektromobiloch, rastúca konkurencia z Číny a možnosť amerických ciel na dovoz automobilov do USA. Aj keď slovenské automobilky neexportujú priamo do USA, môžu byť dotknuté, pretože sú dôležitým dodávateľom pre nemecké automobilky, ktoré by sa s novými clami ocitli v ťažkej situácii.
Záväzky k nulovým emisiám do roku 2035
Eurokomisár pre dopravu, Apostolos Tzitzikostas, potvrdil, že EÚ naďalej drží cieľ nulových emisií CO2 pre nové osobné a ľahké úžitkové vozidlá od roku 2035. Napriek tomu bola navrhnutá úprava systému pokút, ktorá by automobilkám umožnila vykazovať plnenie emisných cieľov za trojročné obdobie, a nie každý rok, ako to bolo predtým. Tento flexibilný prístup má zabezpečiť spravodlivé podmienky pre výrobcov.
Európska komisia sa drží dohodnutých cieľov
Podľa predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej, komisia sa naďalej bude riadiť dohodnutými emisnými cieľmi. Zároveň však bude uprednostňovať pragmatický a flexibilný prístup, ktorý podporí udržateľný, konkurencieschopný a inovatívny automobilový priemysel v EÚ. „Naším spoločným cieľom je mať v Európe udržateľný automobilový priemysel, ktorý bude prospešný pre našich občanov, ekonomiku i životné prostredie,“ povedala.
Automobilky v Európe sú kľúčovým odvetvím
Európsky automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím, ktoré tvorí 7 % HDP EÚ a zamestnáva približne 13 miliónov ľudí v celom regióne. Slovensko je výrazne závislé od exportu automobilov, pričom veľká časť výroby smeruje do krajín EÚ, ktoré sú obchodne previazané s USA. Ak dôjde k ďalšiemu prehĺbeniu obchodných konfliktov, môže to ovplyvniť celkovú stabilitu sektora a zamestnanosť v priemysle.
Podpora domácej výroby batérií
„Budeme podporovať domácu výrobu, aby sme sa vyhli strategickým závislostiam, najmä v oblasti výroby batérií,“ dodala Ursula von der Leyenová. Tento krok má zabezpečiť, že EÚ nebude závislá na vonkajších dodávateľoch, ale bude schopná zabezpečiť si suroviny pre svoju automobilovú výrobu na domácom trhu.
Týmto spôsobom Európska komisia zaujíma jasný a ambiciózny postoj, ktorým chce podporiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu a zároveň plniť ekologické záväzky v rámci Zeleného dohovoru.