EÚ je kritizovaná kvôli KATASTROFÁLNYM PLÁNOM pre ELEKTROMOBILY. Čo čaká európsky automobilový trh?

Ilustračná foto. Zdroj: Canva
Reklama

Európa sa už niekoľko rokov snaží presadiť prechod na elektrické vozidlá, no tento proces zatiaľ nevyzerá vôbec sľubne. Rýchlo rastúce náklady, logistické problémy a nedostatočná príprava spôsobujú, že celková zmena smerom k elektromobilite sa v mnohých ohľadoch zvrtáva na chaos. Napriek tomu chce Európska komisia túto transformáciu ešte viac zrýchliť — čo vyvoláva obavy a kritiku z rôznych strán.

Podľa správ, ktoré najskôr priniesol nemecký denník Bild a neskôr rozšíril Bloomberg, pripravuje EK plán, ktorý by od roku 2030 zakázal požičovniam áut nakupovať neelektrické vozidlá. To je o päť rokov skôr, než je stanovený celkový cieľ Európskej únie na úplné ukončenie predaja vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Informoval portál europeanconservative.

Konzervatívny komentátor Pieter Cleppe tento krok označil za “zdvojovanie stávky na neúspešný cieľ Európskej komisie z roku 2035 týkajúci sa elektromobilov.” Tento návrh dokonca vyvolal frustráciu aj medzi zástancami EÚ.

Ralph Kamphöner, vedúci kancelárie nemeckého obchodného združenia v Bruseli, ktorý na sociálnej sieti Twitter/X prezentuje európsku aj ukrajinskú vlajku, po prečítaní správ uviedol: „Človek by si naozaj mohol začať myslieť, že predsedníčka Komisie Ursula von der Leyen chce násilím spraviť inak dobrý projekt Európskej únie nepopulárnym medzi občanmi.

Nemecký kancelár Friedrich Merz sa tiež vyjadril k návrhom a označil ich za úplné nepochopenie aktuálnych potrieb Európy: „Európa nie je dostatočne otvorená, rýchla ani dynamická na to, aby zvládla takýto razantný prechod v automobilovom priemysle, ktorý je pre Nemecko kľúčový.“ Merz zdôraznil, že: „Nemôžeme dovoliť zničiť tento sektor zameraním sa na technológie, ktoré ešte nemusia byť dostatočne pripravené na trhu, a spoliehať sa výlučne na jednu z nich. Preto takéto rigidné špecifikácie odmietame.

Podľa Bild by zákaz neelektrických vozidiel v požičovniach zasiahnuť až 60 % nových firiem pôsobiacich na trhu prenájmu áut. Zdroje z EÚ potvrdili, že práce na nových reguláciách prebiehajú, no bližšie detaily zatiaľ nezverejnili.

Tento plán predstavuje výrazný posun v politike EÚ a vyvoláva otázky, či je táto razantná cesta správna a či dokáže automobilový trh a spotrebitelia tak rýchlo prijať takéto zmeny bez vážnych ekonomických a praktických problémov.

Podobnú politiku razí aj Čína

Paralelne s Európou prijíma podobné kroky aj Čína. Ako informuje portál openiazoch, v Pekingu už nie je možné registrovať nové taxíky so spaľovacími motormi a mestá ako Šen-čen prešli na výlučne elektrické vozidlá už v roku 2020. Tento krok má za cieľ zlepšiť kvalitu ovzdušia a podporiť moderné technológie, napríklad systém obojsmerného nabíjania, ktorý umožňuje autám v prípade potreby spätne dodávať energiu do elektrickej siete.

Aj keď je plán Európskej únie výrazne environmentálne zameraný a ambiciózny, odborníci upozorňujú na príliš rýchle tempo zavádzania zmien a nedostatočnú pripravenosť trhu. Cieľ znižovania emisií a presun k udržateľnejšej budúcnosti je vítaný, no pre firmy i občanov musí byť tento proces zároveň realistický, finančne dostupný a dobre zvládnuteľný.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac