EÚ plánuje obrovské zmeny pre vodičov. Krajiny sa stavajú na odpor

Ilustračná snímka. Zdroj: FREEPIK/freepik
Reklama

Európska únia zaviedla v roku 2013 pravidlá týkajúce sa vodičských preukazov a ich obnovovaní každých 15 rokov. V súčasnosti sa dohaduje o nových zmenách, avšak mnohé krajiny sa stavajú na odpor.

Dohoda Rady EÚ pre dopravu sa týka pozmenenia starších smerníc (z rokov 2006 a 2022) a nariadení (2012 a 2018) o vodičských preukazoch a taktiež smernice z roku 2015 o cezhraničnej výmene informácií o dopravných priestupkoch.

Primárnym cieľom nových opatrení je zvýšenie bezpečnosti v premávke a zníženie dopravných nehôd na nulu do roku 2050. Úpravy sa dotknú hlavne starších a mladých vodičov. Návrhy sú však kontroverzné a zahŕňajú napríklad obmedzenie maximálnej rýchlosti na cestách, byrokratickú povinnosť a dokonca zákaz šoférovania pre istú skupinu vodičov počas nočných hodín, píše portál startitup.sk.

„Sito“ cez nový formulár

Podľa informácií topspeed.sk, prvou novinkou je formulár na úradoch o zdravotnej spôsobilosti vodiča. Pokiaľ ho vodič odmietne vyplniť, príde o svoj vodičský preukaz. Podľa Európskej únie ide o opatrenie, ktoré pomôže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Na cestách by mali jazdiť len vodiči, ktorí sú zdravotne spôsobilí. Na vplyv pravidiel na slovenskú legislatívu si musíme ešte počkať.

Vo všeobecnosti ide o kompromis voči povinným zdravotným prehliadkam pre vodičov nad 70 rokov. Voči formuláru sa ostro vyhradilo Nemecko, ktoré tvrdí, že ide o zbytočnosť.

Maximálnu povolenú rýchlosť čaká obmedzenie

Kritike sa nevyhol ani návrh o maximálnej povolenej rýchlosti na všetkých cestách by sa pre nových vodičov, ktorá sa 90 km/h. Pri menej skúsených vodičoch sa uvažuje aj o zákaze nočnej jazdy, konkrétne od polnoci do šiestej ráno.

V návrhu je tiež zavedenie európskeho systému pre začínajúcich vodičov, ktorý už na Slovensku poznáme. Umožňuje šoférovať vozidlo so sprievodom po získaní vodičského preukazu vo veku 17 rokov.

Digitálny vodičák

V hre je aj zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý by bol platný v celej EÚ. Digitalizácia by mala uľahčiť najmä blokáciu vodičského preukazu pri spáchaní dopravného priestupku, za ktorý hrozí jeho strata, informuje sme.sk.

Vodičský preukaz by malo byť jednoduchšie obnoviť či vymeniť, či predložiť ho na dopravnú kontrolu. Minister vnútra SR Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) sa v tomto smere vyjadril, že Slovensko urobí všetko pre to, aby bolo na zavedenie digitálneho vodičského preukazu pripravené. Návrh vníma ako dohodu na technických normách, ktoré v budúcnosti dávajú priestor na zníženie nehodovosti na cestách, dodáva startitup.sk.

Vyššie uvedené zmeny sú v súčasnosti v štádiu návrhov a EÚ bude o nich v blízkej budúcnosti rokovať.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia