EÚ potrebuje na financovanie svojich záväzkov peniaze. Preto plánuje NOVÚ DAŇ na palivá, hrozí zdraženie o 50 centov za liter

Európska komisia zvažuje zavedenie novej spotrebnej dane na tradičné palivá
Európska komisia zvažuje zavedenie novej spotrebnej dane na tradičné palivá. Zdroj: Unsplash/ ALEXANDRE LALLEMAND, Ante Samarzija, Pexels/Gustavo Fring
Reklama

V rámci hľadania nových zdrojov príjmov pre spoločný európsky rozpočet zvažuje Európska komisia zavedenie úplne novej spotrebnej dane, ktorá by sa vzťahovala na tradičné pohonné hmoty, teda benzín a naftu. Tento krok by mohol už v priebehu niekoľkých rokov výrazne zvýšiť ceny pohonných látok, a to až o 50 centov na liter. Nové opatrenie má priniesť miliardy eur, ktoré by pokryli čoraz náročnejšie finančné požiadavky Únie.

Hoci Európska únia počíta s postupným ukončením predaja vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035, benzín a nafta sa ešte predtým môžu stať významným zdrojom príjmu. Brusel totiž potrebuje nové nástroje na financovanie svojich záväzkov a práve dodatočné zdaňovanie tradičných palív sa javí ako efektívny spôsob, ako zaceliť diery v rozpočte.

Zdroj: Pexels/saad alawi

Navrhovaná spotrebná daň by výrazne navýšila koncovú cenu pohonných hmôt, no zároveň by dokázala vygenerovať obrovské množstvo prostriedkov pre EÚ. Informuje Autotrendy.sk.

Príjmy až vo výške 700 miliárd eur

Podľa odhadov, ktoré zverejnil denník Financial Times, by zavedenie tejto dane mohlo počas obdobia rokov 2027 až 2035 priniesť do rozpočtu EÚ viac než 700 miliárd eur. V prepočte by išlo o zhruba 30 miliárd eur ročne, čo by postačovalo na pokrytie splátok dlhov vzniknutých pri financovaní tzv. Fondu obnovy (Recovery Fund), ktorý bol vytvorený na podporu hospodárskeho oživenia po pandémii.

Okrem toho by získané peniaze mohli slúžiť aj na posilnenie vojenského rozpočtu Únie, čo sa v súčasnosti, vzhľadom na zhoršujúcu sa bezpečnostnú situáciu v Európe, považuje za mimoriadne dôležité.

Odôvodnenie prostredníctvom ETS 2

Zavedenie novej dane má oporu v už schválenom mechanizme, ktorý sa označuje ako ETS 2 (Emissions Trading System 2). Tento systém, ktorý bol prijatý pred dvoma rokmi a má začať fungovať v roku 2027, je súčasťou širšej klimatickej stratégie Únie. Jeho cieľom je znížiť emisie skleníkových plynov prostredníctvom obchodovania s emisnými povolenkami.

Zdroj: Pexels/veeru edits

Nový systém sa má týkať aj oblastí, ktoré doteraz neboli zahrnuté – napríklad dopravy a stavebníctva. Aj preto sa uvažuje o tom, že ďalšou logickou súčasťou by bolo zdanenie palív, ktoré k produkcii emisií významne prispievajú.

Súčasť klimatickej stratégie Fit for 55

Mechanizmus ETS 2 je kľúčovým pilierom klimatickej politiky EÚ známej ako Fit for 55. Tento komplexný legislatívny balík sa zameriava na zníženie čistých emisií skleníkových plynov o najmenej 55 percent do roku 2030 v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Dlhodobým cieľom celej stratégie je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu najneskôr do polovice storočia.

Na realizáciu týchto environmentálnych cieľov sú potrebné obrovské investície, a práve preto Brusel hľadá spôsoby, ako financovať prechod na zelenú ekonomiku. Zdanenie tradičných palív sa tak môže javiť ako logický krok v súlade s touto politikou.

Peniaze však nepotečú do zelenej ekonomiky

Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že príjmy z novej dane by smerovali na ekologické projekty, opak je pravdou.

Zdroj: Pexels/Engin Akyur

Očakáva sa, že prostriedky získané zo zvýšenia cien palív nebudú využité na podporu klimatických opatrení, ale skôr na splácanie spoločných dlhov EÚ a prípadne na iné politické priority, ako je obrana.

Tento prístup vyvoláva pochybnosti o skutočných zámeroch európskych lídrov. Kritici poukazujú na to, že environmentálne ciele môžu slúžiť ako zámienka na zavádzanie nových daní, pričom reálne výnosy z nich smerujú mimo ekologických iniciatív.

Ťažké dôsledky pre bežných ľudí

Ak by sa nová spotrebná daň na palivá naozaj zaviedla, najviac by to pocítili obyčajní spotrebitelia. Zvýšenie cien o 50 centov na každý liter benzínu alebo nafty by predstavovalo významné navýšenie nákladov pre motoristov. Pre rodiny, ktoré denne dochádzajú autom do práce či školy, by to mohlo znamenať citeľný zásah do rozpočtu.

Zvlášť v súčasnosti, keď ceny energií zostávajú na vysokej úrovni a inflácia sa dotýka viacerých sektorov, môže takéto opatrenie vyvolať vlnu nespokojnosti naprieč celou Európou. Nová daň teda nie je len technickým nástrojom na posilnenie rozpočtu, ale aj potenciálnym zdrojom sociálneho napätia. Súhlasili by ste s tým?

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie