Europarlament pomohol automobilkám. Emisné limity už nie sú také prísne

Európsky parlament. Zdroj: X/Viktor Karlsson
Reklama

Poslanci Európskeho parlamentu v stredu 13. marca v Štrasburgu odobrili nové pravidlá EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov.

Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a tiež sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj české automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá. Nariadenie úplne novo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií.

Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada EÚ zložená z členských štátov.

Poslanci dosiahli kompromis

Pri vyjednávaní o norme v takzvaných trialóziách sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada EÚ, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.

Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu, nerealistické varianty Euro 7 sa postavilo hneď na začiatku vyjednávania osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.

Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roku 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To mnoho únijných krajín považovalo za nereálne.

Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času. Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrení 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pre nové modely osobných vozidiel a 3,5 roka pre existujúce modely. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia