Európska metropola zavádza nový systém, ktorým chce regulovať zdieľané elektrokolobežky. Dopravný prostriedok dlhodobo čelí kritike obyvateľov.
České hlavné mesto Praha od januára 2026 zavedie nový systém regulácie zdieľaných dopravných prostriedkov, ktorý počíta so zákazom poskytovania elektrokolobežiek.
Radnica sa odvoláva na dlhoročnú kritiku zo strany obyvateľov a mestských častí v centre Prahy, podľa ktorých parkujúce kolobežky prekážajú v uliciach a ich používatelia predovšetkým z radov turistov nebezpečnou jazdou po chodníkoch ohrozujú chodcov, informuje ČT24.
Mesto tiež vypovie nájom stanovišťa pre turistické fiakre na Staromestskom námestí. Radnica nariadenia schválila v pondelok dopoludnia.
Rad negatívnych dopadov
Nový systém regulácie pripravuje mesto od minulého roka a bude založený na zmluvách medzi mestskou Technickou správou komunikácií (TSK) a prevádzkovateľmi bicyklov a elektrobicyklov, ktoré bude možné odkladať len na miestach na to určených.
Zdieľané elektrokolobežky túto možnosť mať nebudú, čím sa fakticky znemožní ich poskytovanie. TSK ich podľa schváleného materiálu bude v prípade neoprávneného parkovania v uliciach odstraňovať.
Poskytovatelia povolených dopravných prostriedkov budú mestu platiť za využívanie miest na parkovanie poplatok 25 korún mesačne (1 euro) za každý bicykel alebo elektrobicykel. Námestník primátora Zdeněk Hřib (Piráti) materiál radným predložil už tento rok v júni, nepodporili ho však jeho koaliční partneri zo SPOLU a STAN. V septembri potom zastupitelia rade uložili, aby zavedenie systému schválila v októbri s platnosťou od januára.
Zdieľané elektrokolobežky majú podľa predloženého materiálu rad negatívnych dopadov, ako je vysoká nehodovosť, porušovanie dopravných predpisov či narušovanie verejného poriadku.
V referende súhlasili so zákazom
Mesto chce podľa dokumentu podporovať zdieľanú mobilitu Pražanov, ale elektrokolobežky často nie sú využívané ako dopravný prostriedok, ale skôr ako zdroj zábavy na miestach, ktoré nie sú určené na prevádzku akéhokoľvek dopravného prostriedku, ako sú parky či chodníky. Zvolený postup sa nemá dotknúť súkromne vlastnených kolobežiek obyvateľov.
„V určitú hodinu po zatvorení pražských krčiem sa pražská záchranná služba venuje z veľkej miery nehodám a zraneniam, ktoré si privodia ľudia práve na tých kolobežkách,“ popísal radný Michal Hroza (TOP 09) po rokovaní.
Mestská časť Praha 1 usporiadala referendum, v ktorom obyvatelia podporili snahy o obmedzenie, ale zároveň aj úplný zákaz elektrických kolobežiek v centre. Praha 1 tiež v auguste umiestnila značky zakazujúce vjazd elektrickým kolobežkám do Nerudovej ulice.
„Rozhodnutie nás neprekvapilo, ale napriek tomu nás mrzí – najmä keď vidíme, že v iných svetových metropolách, kde mesto s prevádzkovateľmi bikesharingu vie viesť konštruktívny dialóg, môžu kolobežky veľmi dobre fungovať a slúžiť občanom,“ uviedol riaditeľ poskytovateľa kolobežiek Lime pre Česko a Maďarsko Václav Petr.
Výsledkom môže byť viac nehôd
„S ohľadom na dnešné rozhodnutie zvažujeme v sektore mikromobility odchod z Prahy,“ oznámil manažér Boltu pre mikromobilitu Marek Pazderka.
Dodal, že zákaz podľa neho nič nerieši. „Bez zodpovedajúcej infraštruktúry a dôsledného vymáhania zo strany polície tak situácia zostane rovnaká – len sa presunie inam. Rovnakí ľudia jednoducho presedlajú na e-kolesá alebo bežné zdieľané bicykle, ktoré navyše nemajú žiadne technologické obmedzenia. Výsledkom môže byť viac nehôd, viac jázd po chodníku a väčšie zaberanie parkovacích miest,“ domnieva sa.
Radní v pondelok tiež odhlasovali vypovedanie nájomnej zmluvy s Cechom fiakristov a povozníkov Čiech a Moravy na stanovište fiakrov na Staromestskom námestí. Mesto od roku 2023 vyradilo fiakre z takzvaného trhového poriadku, čo je mestské nariadenie určujúce miesta, kde je možné prevádzkovať obchodnú činnosť. Povozy tak mali skončiť, v uliciach centra však jazdia aj naďalej.