Európska únia navrhuje častejšie STK. Niektorí majitelia siahnu HLBŠIE do vrecka. Týka sa to aj vášho AUTA?

auto peniaze tesla
Zdroj: Canva, Wikimedia Commons
Reklama

Európska únia sa rozhodla sprísniť podmienky týkajúce sa technickej kontroly vozidiel. Najnovší návrh počíta s tým, že autá staršie ako desať rokov by museli absolvovať technickú kontrolu každoročne, nie raz za dva roky, ako je to v súčasnosti.

Tento plán zatiaľ neprešiel oficiálnym schválením, no mnohí odborníci predpokladajú, že zmeny sú len otázkou času. Dôvodom je najmä výrazný tlak inštitúcií, ako je napríklad nemecký TÜV. Únia svoje kroky odôvodňuje snahou o vyššiu bezpečnosť na cestách a zníženie množstva škodlivých emisií. Staršie autá sú podľa nej náchylnejšie na poruchy, čím sa údajne zvyšuje riziko nehôd a negatívny vplyv na životné prostredie.

Kritika zo strany odborníkov

Napriek oficiálnym argumentom sa objavuje čoraz viac kritických hlasov. Ako pre autonoviny.sk uviedol profesor Stefan Bratzel z Centra pre automobilový manažment považuje nový návrh za čistý nástroj na získavanie peňazí. Upozorňuje, že v mnohých prípadoch ide o umelé znehodnocovanie inak bezproblémových áut. Podľa neho môže takýto systém zasiahnuť predovšetkým bežných vodičov, ktorí sa spoliehajú na staršie, ale plne funkčné vozidlá.

Podobné stanovisko zaujal aj známy nemecký autoklub ADAC. Zdôrazňuje, že aj keď sa priemerný vek vozidiel v Nemecku zvýšil nad desať rokov, počet nehôd spôsobených technickými problémami ostáva stabilne nízky. Organizácia zároveň varuje pred tým, že nový systém by mohol mať nežiaduce dopady najmä v oblastiach s nedostatočnou verejnou dopravou.

Kto na zmene zarobí?

Ak by sa nový interval STK naozaj zaviedol, najväčšími víťazmi by boli prevádzkovatelia staníc technickej kontroly. Zvýšenie počtu kontrol by im prinieslo výrazne vyššie príjmy. Pre motoristov by to však znamenalo nielen častejšie návštevy servisov, ale aj dodatočné náklady, ktoré nie každý zvládne pokryť.

Zvýšené finančné zaťaženie by zasiahlo najmä majiteľov starších áut, ktorí si nemôžu dovoliť kúpu novšieho vozidla. V extrémnych prípadoch by sa mohlo stať, že niektorí vodiči by museli svoje autá odstaviť, pretože by neboli schopní splniť nové požiadavky alebo zaplatiť každoročné poplatky za kontrolu.

Dopady na bežných vodičov

Pre mnohých obyvateľov, najmä v menej dostupných regiónoch, kde je osobné vozidlo často jediným reálnym spôsobom dopravy, by nový systém mohol predstavovať vážny problém. Vyššie náklady na STK by mohli obmedziť ich mobilitu, čo by mohlo viesť k zhoršeniu kvality života.

Akékoľvek obmedzenie dostupnosti dopravy by malo aj širšie sociálne dopady. Prístup k práci, zdravotnej starostlivosti alebo vzdelávaniu môže byť bez vlastného auta v mnohých oblastiach oveľa náročnejší. Preto kritici upozorňujú, že návrh EÚ môže v konečnom dôsledku narobiť viac škody než úžitku.

Čo čaká majiteľov starších áut?

Ak vlastníte auto staršie ako desať rokov, je pravdepodobné, že sa vás plánované zmeny dotknú. Zatiaľ síce nie je nič definitívne, ale odporúča sa sledovať vývoj situácie. V prípade schválenia návrhu bude potrebné počítať s tým, že technická kontrola sa stane každoročnou rutinou.

Okrem finančných nákladov treba zohľadniť aj časovú náročnosť a možné komplikácie pri získavaní termínov na kontrolu. Pre mnohých vodičov bude dôležité zvážiť, či sa im udržiavanie staršieho auta oplatí, alebo bude rozumnejšie investovať do novšieho modelu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis