Expert analyzoval zábery z letu AI-171. Možná chyba v kokpite ako príčina pádu?

Z havárie letu AI 171 spoločnosti Air India v Ahmedabáde vyplynul mimoriadny príbeh o prežití. Vishwash Kumar Ramesh, sedadlo 11A, bol potvrdený ako jediný, kto prežil haváriu Boeingu 787 smerujúceho do Londýna, ktorý tragicky havaroval krátko po štarte.
Z havárie letu AI 171 spoločnosti Air India v Ahmedabáde vyplynul mimoriadny príbeh o prežití. Vishwash Kumar Ramesh, sedadlo 11A, bol potvrdený ako jediný, kto prežil haváriu Boeingu 787 smerujúceho do Londýna, ktorý tragicky havaroval krátko po štarte. Zdroj: X/Business Elites Africa,Aazad Samaj Party Assam Youth President Rahul Chou
Reklama

Niekoľko dní po tragickej havárii lietadla spoločnosti Air India na trase z indického Ahmedabádu do Londýna sa objavila nová, mimoriadne diskutovaná teória o možných príčinách pádu.

Let AI-171, operovaný strojom Boeing 787 Dreamliner, narazil krátko po štarte do obytnej budovy, čo si vyžiadalo životy najmenej 274 ľudí.

Let AI 171 spoločnosti Air India, smerujúci z Ahmedabádu do Londýna Gatwick, sa zrútil len päť minút po vzlete v obytnej štvrti Meghaninagar v Gudžaráte. Zdroj: X/Redowan Ibne Saiful

Medzi obeťami boli nielen cestujúci a členovia posádky, ale aj obyvatelia ubytovne, do ktorej lietadlo dopadlo. Informuje portál News18.

Prežil jeden človek. Brit s indickými koreňmi, Vishwashkumar Ramesh.

 

 

Preživší Vishwashkumar Ramesh. Zdroj: X/ ferizandra

Ramesh sedel na sedadle číslo 11A a vyskočil z lietadla, keď sa začalo rútiť nadol.

Miesto, kde sedel Ramesh. Zdroj: X/ ferizandra

„Sotva minútu po štarte mi prišlo, že len plávame vzduchom, že je niečo zle. Zdalo sa mi, že lietadlo zrýchľuje a smeruje priamo na ubytovňu. Nechápem, ako som mohol prežiť. Chvíľu som si myslel, že tiež zomriem. Snažil som sa odpútať od sedadla a utiecť, kadiaľ sa dalo. Náprotivnú stranu lietadla blokoval múr budovy, takže odtiaľ nikto nemohol vyliezť“ citovala ho pasažiera agentúra AFP.

Ramesh podľa portálu Kronen Zeitung utrpel vážne zranenia hlavy a hrudníka.

Virálne video a náznaky chyby v kokpite

Na sociálnej sieti X sa rozšírilo analytické video leteckého odborníka známeho ako kapitán Steve, ktorý sa dlhodobo venuje rozborom leteckých udalostí.

Zdroj: X/Vince Langman

V najnovšom príspevku sa zameral na vizuálnu analýzu dostupných záberov zo štartu havarovaného lietadla. Na základe týchto pozorovaní predložil hypotézu, že pád mohla zapríčiniť zámenná manipulácia s ovládacími prvkami v kokpite. Podľa tejto teórie mohol niektorý z pilotov omylom zatiahnuť klapky namiesto podvozku – čo by predstavovalo fatálnu chybu v kritickej fáze letu.

Znepokojujúci detail: Krídla sa neohýbali

Vo svojom videu kapitán Steve upozornil na nezvyčajné správanie sa krídel počas štartu. Kompozitné krídla lietadla Boeing 787 sú konštruované tak, aby sa pod aerodynamickým tlakom viditeľne ohýbali smerom nahor – ide o známku toho, že lietadlo vytvára dostatočný vztlak na vzostup.

V prípade letu AI-171 však tento prirodzený ohyb krídiel chýbal.

Lietadlo ir India 171. Zdroj: X/ David

Odborník to označil za vizuálny signál, že lietadlo má problémy s generovaním vztlaku, čo mohlo byť predzvesťou tragického priebehu vzletu.

„Na lietadle 787 uvidíte, že konce krídel sa začínajú ohýbať… To je náznak, vizuálny ukazovateľ, že naozaj získavajú veľký vztlak. Tento 787 práve teraz nemá veľký vztlak,“ analyzuje kapitán.

Motory údajne pracovali správne

Zároveň sa Steve vo svojej analýze dištancoval od teórie technickej poruchy motorov. Zo záberov podľa neho nevyplýva žiadna známka toho, že by došlo k ich výpadku. Poukázal na to, že Dreamliner je schopný bezpečne pokračovať v lete aj v prípade výpadku jedného z motorov. Súčasný výpadok oboch by bol extrémne nepravdepodobný a štatisticky takmer nemožný.

Osudná manipulácia?

Kapitán Steve následne rozvinul svoju kľúčovú teóriu: v kokpite mohlo dôjsť k zámene ovládacích prvkov. Zatiahnutie klapiek namiesto podvozku by mohlo dramaticky znížiť vztlak, ktorý je nevyhnutný na to, aby ťažké lietadlo krátko po štarte bezpečne stúpalo.

Podľa zdrojov z 242 osôb na palube (230 cestujúcich, 12 členov posádky) prežil iba 1; 241 prišlo o život. Zdroj: X/VishwaConclave

Ak by navyše podvozok zostal vysunutý, zvýšený odpor by ešte viac zhoršil aerodynamickú situáciu. Lietadlo by mohlo stratiť výšku rýchlejšie, ako by piloti dokázali reagovať.

„Keď sa teraz klapky zatiahnu, všetok ten dodatočný vztlak, ktorý ste vytvorili na krídlach, zmizne. Už teraz ste pomalí… stále máte vonku ten veľký podvozok, ktorý vytvára rôzne druhy odporu. To je zlá kombinácia,“ hovorí kapitán Steve.

Nešťastná kombinácia faktorov a osudný pokles

Podľa Stevovej úvahy sa lietadlo pravdepodobne nikdy nedostalo do výšky presahujúcej 600 stôp. V tejto fáze letu majú piloti len minimálny priestor na korekciu.

Pokus o stabilizáciu stroja prostredníctvom zníženia nosa lietadla, ktorý je bežne používaný na obnovenie rýchlosti a vztlaku, v tomto prípade nemal žiadny pozitívny účinok – práve naopak, celý proces urýchlil nevyhnutný pád.

Aerodynamická porucha versus technická závada

Letecký expert pripustil, že okrem jeho hlavnej teórie môžu existovať aj iné vysvetlenia. Spomenul napríklad možnosť kolízie s vtákmi alebo kontamináciu paliva.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia